Lucas Verbunt geeft "Dead Boy Detectives - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 29 april 2024.
4
1

Dead Boy Detectives - Eerste aflevering

Dead Boy Detectives herinnert je aan het feit dat series ook gewoon leuk mogen zijn. Zonder al te veel poespas.

Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan eindelijk: de serie Dead Boy Detectives. Wat begon als een zogeheten 'back door pilot' in de HBO Max-serie Doom Patrol is sinds afgelopen week uitgemond in een volwaardige Netflix-serie. Het wat eerst de bedoeling dat deze serie ook op de HBO-streamer zou verschijnen, maar dat ging toch niet door. Uiteindelijk vonden ze dus hun thuis bij Netflix. En niet geheel toevallig. De Dead Boy Detectives waren namelijk voor het eerste te zien in de jaren '90 stripboeken van The Sandman. Een stripserie die Netflix onlangs ook omtoverde tot tv-serie. Daarmee is Dead Boy Detectives een kind van beide Doom Patrol en The Sandman; en dat merk je enigszins in de toon.

Als het goed is, en het is leuk om naar te kijken, dan is dat toch prima?

In deze (soort van spin-off) serie volgen we twee jonge mannen die bovennatuurlijke mysteries oplossen. Een bijzonder dingetje: ze zijn alle twee niet meer in leven. De twee jongens hebben afzonderlijk van elkaar besloten om op aarde te blijven als geest en trekken inmiddels al dertig jaar met elkaar op. Het paar bestaat uit Edwin Paine, een Victoriaanse jongeman die in 1916 stierf, en Charles Rowland, hij stierf in 1989. Beide worden gespeeld door vrij nieuwe acteurs, respectievelijk door George Rexstrew en Jayden Revri (Fate: The Winx Saga). In de eerste aflevering ontmoeten de jongens een medium genaamd Crystal Palace (gespeeld door Kassius Nelson, White Lines). De paden van Crystal en de jongens raken verstrengeld en het lijkt erop dat het duo nu een trio is geworden.

De connectie met Netflix's The Sandman-adaptatie is gelijk duidelijk. Nog voor de eerste intro begint af te spelen zien we namelijk al een bekend gezicht. Nadat de detectives een zaak hebben opgelost komt Dood het slachtoffer ophalen. Dood wordt ook hier gespeeld door Kirby Howell-Baptiste (Why Women Kill). Ook wordt meteen duidelijk dat wat de jongens doen niet de bedoeling is. Ze moeten zich immers verstoppen voor Dood.

Dead Boy Detectives

Naast de drie hoofdrolspeler en deze leuke cameo van Dood spelen onder andere Briana Cuoco (The Flight Attendant), Ruth Connell (Supernatural), Yuyu Kitamura (Expats) en Jenn Lyon (Claws) een grotere rol in de serie. Ook zijn er rollen weggelegd voor onder andere Lukas Gage (The White Lotus), David Iacono (The Summer I Turned Pretty) en Max Jenkins (Dead To Me). Tot nu toe levert iedereen goed werk af. Soms een beetje over de top, maar dat is niet erg. Dat past wel bij de serie.

Na het kijken van de eerste aflevering van Dead Boy Detectives is de conclusie dat dit een hele leuke serie wordt. Ik verwacht niet het meest hoogstaande werk ooit, maar dat hoeft ook niet. Als het goed is, en het is leuk om naar te kijken, dan is dat toch prima? Dead Boy Detectives heeft de humor van Doom Patrol, en het mysterie en de geheimzinnigheid van The Sandman. Daarnaast zit er een heerlijke queer ondertoon in (of misschien boventoon aan wat andere recensies te zien, maar zo ver ben ik nog niet). Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze eerste aflevering en ga snel verder kijken, dat is in ieder geval zeker.

Van mij krijgt deze aflevering een 7.5!
Volg Dead Boy Detectives
The Case of the Hungry Snake