8
Ron Schoonwater geeft "Downton Abbey - De film" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 september 2019.
0
0

Downton Abbey - De film

Nostalgie ten top. Na zes seizoenen en na vier jaar eindelijk weer een levensteken van de personages in Downton Abbey. Het is even wennen aan het grote scherm, maar de film is zeker de moeite waard. Liefhebbers van de tv-serie komen massaal op de film af. De fans zullen niet teleurgesteld zijn. De film heeft alle kenmerken die Downton Abbey tot zo'n succes maken.

Het blijft een apart gevoel om voor een televisieserie in een bioscoop te moeten zitten. Ondanks dat Downton Abbey een film is geworden heeft het toch nog steeds het gevoel van een serie. Alle bekende personages spelen een rol. Het is als thuis komen. Grootste verschil is het tempo in het verhaal. Door de duur van de film is het eigenlijk onmogelijk om alle karakters even veel aandacht te geven. Daar waar de serie de tijd nam om de diepere emoties verder uit te werken blijft het daarom nu oppervlakkiger. Daarnaast grijpt de film terug op onderdelen die al een keer in de tv-serie terugkwamen. Waarschijnlijk om ook publiek te genereren die de serie niet of niet helemaal gevolgd hebben.

Downton Abbey
© ITV1

Alleen al de contouren van het imposante huis geven een goed gevoel.

De film gaat over het bezoek van koning George V en zijn gemalin koningin Mary aan Downton Abbey. Iedereen maakt zich op voor de happening van hun leven. Het enthousiasme is groot. Toch zijn er ook de nodige zorgen. Hoe kunnen de familie en hun bedienden het allemaal voor elkaar krijgen. Er wordt immers het nodige van hen verwacht. Als blijkt dat het huishouden van Downton Abbey overgenomen wordt door het personeel van de koning is de teleurstelling 'downstairs' groot. Natuurlijk kan het personeel van Downton Abbey dat niet op zich laten zitten.

'Upstairs' zijn de zorgen van een andere aard. Daar gaat het over een familie-erfenis, ontluikende liefde, een zwangerschap en de zorgen over het beheer van het huis en het landgoed. Verder blijkt het nodig om een kort, iets te makkelijk verzonnen, avonturenverhaal aan het hoofdverhaal te koppelen. Het voegt weinig toe. Beter was het geweest die tijd te gebruiken om de andere verhaallijnen beter uit te werken. Dat had meer ruimte gegeven aan de karakters en de achtergrond van de verschillende verhaallijnen.

Downton Abbey
© ITV1

Het vluchtige karakter van de film ten opzichte van de tv-serie komt op meerdere vlakken bovendrijven. Dat komt mede omdat de makers ingeschat hebben dat de kijker alle bekende personages terug wil zien. Dat maakt dat er veel aandacht is voor de mens, maar minder voor de motivatie en achtergrond. De film is mede daarom gericht op puur vermaak. Feit is dat dit in alle vezels van de film geboden wordt. De film bevat humor, romantische nostalgie en vooral die unieke sfeer die Downton Abbey kenmerkt. Alleen al de contouren van het imposante huis geven een goed gevoel. Door de visite van de royalty's wordt er letterlijk in alles flink uitgepakt. Het servies blinkt, de kleding en de bediening is op en top verzorgd. Het is Downton Abbey in een notendop. Laat dat nu precies zijn wat het hongerige publiek verlangt.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8