Helgoned geeft "The Gentlemen - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Helgoned op 30 april 2024.
8
0

The Gentlemen - Seizoen 1

The Gentlemen is puur vermaak en regisseur Guy Ritchie kan zich weer heerlijk uitleven.

Ik ben een bewonderaar van regisseur Guy Ritchie. Deze Brit is bekend als de ex-man van Madonna, maar gelukkig veel meer van klassieke actiefilms als Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch. Beide films kenmerken zich door zeer grof geweld, snedige dialogen en heerlijke plotwendingen en snelle schakelingen tussen plaats, tijd en gebeurtenissen. Na een aantal mindere films maakte hij klassiekers als Sherlock Holmes en The Man from U.N.C.L.E. Met The Gentlemen betreedt Ritchie het pad van de televisieserie en zien we hem op Netflix terug.

Een televisieserie naar een film van Guy Ritchie is niets nieuws, want na het succes van de film kwam er ook een televisieserie van Lock, Stock & Two Smoking Barrels. Die serie was goed gemaakt en Guy Ritchie schreef ook één aflevering, maar was slechts een bescheiden succes. Nu richt hij zich volledig op een meer grootschalige televisiebewerking van één van zijn films: The Gentlemen.

Militair Eddie Horniman (Theo James, Castlevania) is op een missie, als hij wordt teruggeroepen omdat zijn vader Archibald (Edward Fox, Taboo) terminaal ziek is. Hij keert terug naar het indrukwekkende landgoed van zijn familie om afscheid te nemen van zijn vader. Dat afscheid gaat sneller dan verwacht en voordat Eddie het door heeft, wordt het testament voorgelezen en erft niet zijn broer Freddy het landgoed, maar wordt hij de nieuwe hertog van de familie.

The Gentlemen

Broertje Eddy Horniman (Daniel Ings, The Crown) is een cocaïneverslaafde onvoorspelbare gokker, die zich in de afgelopen jaren flink in de nesten heeft gewerkt. Gokschulden, verkeerde contacten en zijn impulsieve gedrag zijn ingrediënten voor veel problemen. Eddie probeert zijn broertje te helpen, gooit ook zijn militaire ervaring in de strijd, maar heeft vanaf het begin de grootste moeite om de grote problemen van zijn broertje enigszins in de hand te houden.

Langzamerhand komt hij ook achter de acties die wijlen zijn vader heeft ingezet om de familie voor problemen te behoeden. Het is echter de vraag of die acties uit het verleden de problemen hebben beteugeld of juist erger hebben gemaakt. De belangrijkste rollen zijn in handen van relatief nieuwe acteurs. Theo James speelt op uitstekende wijze de hoofdrol in deze serie. Het is ook mooi om veteraan Edward Fox in de serie (kort) te zien, maar ik was vooral content met de rol van Vinnie Jones (Law & Order: Organized Crime) als onderkoelde opzichter van het landgoed, Geoffrey Seacombe.

The Gentlemen

Met The Gentlemen heeft regisseur Ritchie een prima serie gemaakt.

Met The Gentlemen heeft regisseur Ritchie een prima serie gemaakt. Met de oorspronkelijke film uit 2019 heeft de serie weinig te maken, maar het is mooi om zijn heerlijk pittige actiescènes, scherpe dialogen en prachtige plotwendingen op Netflix te zien. Na zijn zoetsappige Disney film Aladdin uit 2019 (met een recette van meer dan 1 miljard dollar uiterst succesvol), is het goed om te zien dat hij zijn oude stijl niet verloren heeft. De serie is dan misschien niet vernieuwend of hoogdravend, hij is in ieder geval zeer spannend, soms schokkend en uiteindelijk altijd een vermakelijk geheel.
Volg The Gentlemen
The Gospel According to Bobby Glass
The Gospel According to Bobby Glass