7
anonymous geeft "1992 - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door anonymous op 28 januari 2016.
0
0

1992 - Seizoen 1 (DVD)

We schrijven het jaar 1992. Denemarken wordt verrassend Europees kampioen voetbal. De film ‘Reservoir Dogs’ wordt uitgebracht en de hit ‘knockin’ on heaven’s door’ van Guns ’n Roses knalt herhaald uit menig speaker ter land, ter zee en in de lucht de ether in.

Italië is echter in rep en roer vanwege de ‘operatie schone handen’ oftewel; ‘mani puliti’. Een grootscheeps onderzoek naar corruptie in de politiek, het bedrijfsleven en de verwevenheid tussen die twee werelden. Rechter Di Pietro en zijn team maakten daar begin jaren negentig flink werk van met als resultaat de ontmaskering en veroordeling van een flink aantal kopstukken uit beide werelden. Her en der kozen eens machtige mannen voor een zelfverkozen dood boven de publieke vernedering die ontmaskering met zich mee brengt en een aantal politieke partijen verdween ook voorgoed van het toneel. Zie hier het leidend beginsel van de serie 1992 van Sky Italia. We volgen, via de levenswandel van een aantal personen die onderling met elkaar verbonden zijn, de gebeurtenissen in die vroege jaren negentig in Rome, Milaan en andere Italiaanse steden.

Zo is daar de cynische marketing- en reclame man Leonardo Notte (Stefano Accorsi, His Secret Life), de bloedmooie en zich een weg richting televisieroem copulerende Veronica Castello ( Miriam Leone, Medici; Masters of Florence) en de ‘per ongeluk’ in de politiek terechtgekomen Pietro Bosco (Guido Caprino, In Treatment). Een van de medewerkers van de onderzoeksrechter is Luca Pastore (Domenico Diele). Hij vormt als het ware de rode draad van het verhaal door de serie heen en heeft een wel heel persoonlijke reden om zich zo fanatiek in te zetten zoals hij doet.

Gezien het thema had ik van deze serie meer verwacht dan dat er uiteindelijk is uitgekomen. Het verhaal biedt zoveel aanknopingspunten tot subplots dat ik het gevoel heb dat de makers in die zin wat te kort zijn geschoten. Niet dat het een slechte serie genoemd moet worden, maar het mag allemaal wel wat ‘echter’, harder en minder zoetgevooisd. Af en toe voelt het wat langdradig aan qua verhaalontwikkeling en de uitwerking van die ontwikkeling blijft naar mijn gevoel teveel aan de ‘vlakke’ kant en is te vaak voorspelbaar. Op zich is dat jammer, want zoals gezegd biedt het thema de ruimte om eens flink uit te pakken.

Zet ik deze serie af tegen bijvoorbeeld een serie als Romanzo Criminale of Gomorra, dan blijft hij hier duidelijk bij achter. Desondanks is de serie wel leuk om eens te bekijken tussen de echte kanjers door. Wellicht dat het vervolg wat beter wordt en wat meer tempo koppelt aan realistische rauwheid. Het onderwerp is er geschikt genoeg voor. Vanaf 1993 komen Berlusconi en zijn politieke escapades wat meer aan bod.
Volg 1992
Episode 8
Episode 8