6.5
Wichita van Rijkom geeft "A Christmas Carol (2019) - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 27 december 2019.
3
0

A Christmas Carol (2019) - Eerste aflevering

Wie kent het niet, A Christmas Carol geschreven door Charles Dickens?! Al sinds jaar en dag wordt dit kerstverhaal verteld rond deze tijd van het jaar. Ditmaal is het de BBC die zijn eigen draai geeft aan deze kersttraditie met een driedelige miniserie. Om maar gelijk antwoord te geven op de vraag waarmee ik ben begonnen… Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik dit verhaal nooit in zijn totaliteit heb gehoord. Uiteraard weet ik wel waar A Christmas Carol in grote lijnen over gaat, maar het is niet een traditie waar ik persoonlijk mee ben opgegroeid. Hoog tijd dan ook om hier verandering in te brengen!

“How many Merry Christmases are meant and how many are lies?”

Nadat de zakenpartner van Scrooge (Guy Pearce, The Innocents) overlijdt wordt het humeur van de al neerslachtige man er niet beter op. Hij drijft zijn werknemers tot waanzin en eist van zijn assistent Bob Cratchit (Joe Alwyn) dat hij met kerst werkt terwijl zijn vrouw en kinderen thuis op hem wachten. Scrooge wordt alom gehaat en is berucht. Het zal niemand dan ook verbazen dat de serie nogal duister begint. De melancholische sfeer die hier zo goed bij past wordt erg mooi neergezet met alle sfeerbeelden en decors. Het is kerst mensen (!), maar niet op de vrolijke zoetsappige manier.

Onder de grond probeert de tweede helft van het bedrijf Scrooge & Marley, Jacob Marley (Stephen Graham, Little Boy Blue), eeuwigdurende rust te vinden. Inmiddels al een jaar dood, smacht hij naar het hiernamaals. Wanneer hij na veelvuldig smeken en spijt betuigen de mogelijkheid krijgt om boetedoening te doen voor zijn zonden grijpt hij deze kans met beide handen aan. Zijn lot blijkt echter verwikkeld te zijn met dat van zijn oud-partner. Om rust te vinden zal dus niet alleen hijzelf maar eveneens Scrooge moeten veranderen, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

“How many Merry Christmases are meant and how many are lies?” Zo nors als Scrooge is, zo filosofisch en intelligent is hij ook. Veel quotes van hem zetten je aan het nadenken. Waarom is het immers zo dat mensen rond de kerstdagen wel aan hun medemens kunnen denken en vriendelijker zijn tegen elkaar, terwijl dit de rest van het jaar zo moeilijk lijkt te zijn? Met zijn (innerlijke) dialogen weet Guy Pearce niet alleen een ijskoude maar tevens berekenende Scrooge neer te zetten. Een karakter waarvoor je niet alleen maar afkeer voelt maar tegelijkertijd ook ergens wel wat begrip.

Ik moet zeggen dat ik tot dusverre nog niet omver wordt geblazen door het verhaal zelf.

Waar het gedrag van Scrooge vandaan komt is niet bekend. Maar korte flashbacks naar het verleden laten zien dat hier een tragisch verleden aan vooraf is gegaan. Ondertussen speelt er het nodige bij de familie Cratchit. Het jongste lid van dit gezin heeft een groeiachterstand en de man des huizes doet zijn uiterste best om iedereen te onderhouden ondanks de medische kosten. Vrouwlief Mary Cratchit (Vinette Robinson, The A Word) loopt tegelijkertijd met een geheim rond. In de donkere wereld van 1843, waarin het verhaal zich afspeelt, lijkt van geluk voor de meeste personen weinig sprake.

Opvallend vond ik de opbouw van de serie. De volledige eerste aflevering staat eigenlijk in het teken van de opbouw. Pas tegen het eind komt dit een beetje op gang en wordt de eerste geest heel vluchtig geïntroduceerd. De eerste aflevering lijkt meer te gaan om het leren kennen van de karakters en hun achtergronden dan het verhaal zelf. Dit is niet per se negatief, maar valt wel op. Persoonlijk had ik verwacht dat er iedere aflevering één geest centraal zou staan dus dit verloop vond ik wel positief verrassend.

Ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik moet vinden van A Christmas Carol. Bij een serie die maar zo weinig afleveringen telt moet je eigenlijk gewoon alles hebben gezien om een goed oordeel te kunnen vellen. Ik moet zeggen dat ik tot dusverre nog niet omver wordt geblazen door het verhaal zelf. Al heb ik op de acteerprestaties, creatieve invulling en regie weinig op-/aanmerkingen tot nu toe. Of deze serie echt wat voor mij is zal de tijd leren. Ik ben in ieder geval zeker van plan de overige twee afleveringen te kijken om nu toch eindelijk eens A Christmas Carol van begin tot eind te hebben gezien. Ik ben vooral erg nieuwsgierig om te zien of het meer de drama- of toch thrillerkant op zal gaan qua manier van vertellen. We gaan het zien, om Jacob Marley te quoten: “Prepare Ye”.
Volg A Christmas Carol (2019)
Episode 3
Episode 3