Hessel Hoekstra geeft "A Kind of Spark - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 1 juli 2024.
2
0

A Kind of Spark - Seizoen 1

A Kind of Spark is een charmante jeugdserie die een genuanceerd beeld over autisme neerzet.

Toen de film Rain Man in 1988 uitkwam, was het voor veel ouders een nachtmerrie om te horen dat hun kind autisme had. Als je dat nieuws kreeg, kreeg je het beeld voorgeschoteld dat je kind zou uitgroeien tot een emotieloos rekenwonder dat paniekaanvallen krijgt als die een aflevering van diens favoriete televisiequiz zou missen. Inmiddels is dat beeld behoorlijk bijgesteld en worden ook de meer positieve kanten van autisme belicht. Autisme is niet iets dat goed of slecht is. Het is gewoon anders, en leven met autisme kent andere hindernissen dan leven zonder. Een serie als Atypical laat dit al zien. Een volgende stap in het veranderen van dit beeld is om mensen met autisme ook daadwerkelijk mee te nemen in het creatieve proces.

En dat doet A Kind of Spark. Deze jeugdserie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Elle McNicoll, die zelf ook autistisch is. Hierin zien we hoe de elfjarige autistische Addie (Lola Blue) maar moeilijk kan aarden op haar nieuwe middelbare school en veel wordt buitengesloten. Tijdens een excursie ontdekt ze dat er in haar woonplaats in de zestiende eeuw heksenverbrandingen hebben plaatsgevonden en dat trekt zij zich heel erg aan. Deze vrouwen werden veroordeeld omdat ze anders waren. Ze besluit zich in te zetten om een gedenkteken voor deze vrouwen op te richten, maar dat gaat niet zonder problemen.

A Kind of Spark laat een genuanceerd beeld van autisme zien

A Kind of Spark schept veel nuance over autisme. Autisme is geen goede of slechte eigenschap. Het maakt je nou eenmaal anders, en soms is dat ook oké. Toch brengt autisme ook problemen met zich mee. Zo hebben mensen met autisme moeite om zich aan sociale normen te houden en dat kan soms tot vervelende situaties leiden. Deze serie is absoluut niet bang om ook dit te laten zien. Dit komt sterk naar voren in de dilemma’s waar vooral Addies ouders mee worstelen, bijvoorbeeld wanneer een docent adviseert om haar naar speciaal onderwijs te sturen nadat ze een paniekaanval heeft gehad.

Wat daarbij helpt is de hoofdrol van Lola Blue, die zelf ook autistisch is. Ze is innemend en weet precies wat ze met haar rol aan moet. Ze speelt iemand die zichzelf is en wat je ziet is een pure personage. Ook haar zussen Keedie en Nina (Georgia de Gidlow en Cait Hamilton) doen het goed. Keedie heeft ook autisme en haar verhaallijn laat goed zien hoe divers autisme zich kan uiten. Geen twee mensen met autisme zijn hetzelfde, en soms is het lastig om te zien of bepaald gedrag door autisme komt of door de omgeving. Hoewel dit allemaal zwaar klinkt, is en blijft het een jeugdserie en het is luchtig genoeg en is de boodschap hoopvol.

Deze serie trekt scherpe parallellen tussen heksenverbrandingen en autisme

Addies onderzoek naar heksenvervolgingen in Juniper laat ook een tweede verhaallijn zien over de daadwerkelijke heksenvervolgingen in de zestiende eeuw. Terwijl Addie meer te weten komt over één van hekserij beschuldigde vrouw, zien we haar levensloop. Hoewel deze verhaallijn soms op een wat onhandige manier in het verhaal verweven wordt, is het wel boeiend. Op deze manier worden de twee vormen van buiten de sociale normen vallen effectief met elkaar verbonden. Ook heeft Ben Willibond (Ghosts) hier een leuke rol in.

A Kind of Spark is een fijne en hoopvolle serie over leven met autisme. Hoewel er geen negatief beeld van autisme wordt afgeschilderd, gaat de serie problemen en moeilijkheden van autistische mensen niet uit de weg. Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen van ongeveer 25 minuten en is te zien op NPO Plus. Afgelopen voorjaar is het tweede seizoen op de BBC uitgezonden, en ik hoop dat we deze in Nederland ook snel kunnen zien.
Volg A Kind of Spark
Safe
Safe