A Teacher - Seizoen 1
5.5
Liesbeth de Raaf geeft A Teacher - Seizoen 1 een 5.5.

A Teacher - Seizoen 1

Een klas met puberende jongens en meisjes krijgt een nieuwe lerares. Het feit dat ze er jeugdig en mooi uitziet, valt al meteen op bij de jongens in haar klas. Een jongen in het bijzonder is van haar gecharmeerd.
Op tv waren geregeld trailers te zien van de serie A Teacher. Voor mij was het stukje dat Eric Walker (Nick Robinson, Melissa en Joey) zei dat Claire Wilson (Kate Mara, House of Cards) zijn hele leven had verwoest, dat mijn nieuwsgierigheid trok. Ik kon me namelijk op dat moment nauwelijks een voorstelling maken van hoe een relatie met een lerares het leven van een jongen van zeventien kon verwoesten. Misschien als ze zwanger van hem was geworden, maar verder kon ik me er niet veel bij voorstellen.

A Teacher
© Canal+

In de serie belanden ze al vrij snel in een relatie, waar Claire opvallend weinig bezwaar tegen lijkt te hebben. Volgens mij heb ik één keer gezien dat ze hem daadwerkelijk afwijst, maar dat leek meer te zijn uit angst om ontdekt te worden. Verder is het juist Claire die nogal dominant is in de relatie. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, het lijkt me dan ook met haar ongelukkige huwelijk te maken te hebben. Ze is ondertussen zelfs bezig om zwanger te worden van haar man, een moeizaam en frustrerend proces voor beide kanten.

De serie laat de relatie tussen Eric en Claire zien, die in eerste instantie zorgeloos en rustig lijkt te verlopen. Je zou bijna vergeten dat er een leeftijdsverschil tussen de twee in zit. Nou is het leeftijdsverschil niet het grootste probleem, het zit hem meer in het feit dat hij nog in de ontwikkeling is en dat zij zijn lerares is. Zij zou beter moeten weten, toch lijkt zij nog niet veel gewend wat dat betreft. Wanneer de relatie aan het licht komt, springt de serie al snel een paar jaar verder, zodat we zien hoe hun levens door de relatie beïnvloed zijn.

Twee levens geruïneerd

Tegen het einde van de serie begreep ik wel iets meer over de schadelijke invloed van de relatie op Erics leven. Zo voelt Eric zich in relaties met leeftijdgenoten niet lekker meer, daarnaast blijft hij bekend staan als die jongen die bij zijn lerares heeft gescoord. Voor Eric voelde het echter helemaal niet zo, voor hem was het meer. Er worden veel verwijten naar Claire gemaakt en het ergste is dat zij alles nog blijft verdedigen ook, wat duidt op een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van haar kant.

Het blijft nog ietwat lastig voor mij om Eric met zijn zeventien jaar als volledig onschuldig te zien. Op welke leeftijd je dan wel verantwoordelijk bent voor je daden kan ik ook niet zeggen. Dat maakt het uiteraard ook zo'n lastig onderwerp. Er volgen geen nieuwe seizoenen van A Teacher en wat mij betreft is dat maar goed ook. Al leek het verhaal soms wat haast te hebben om in één seizoen verteld te worden, zou ik het ook niet uitgerekt over twee seizoenen hebben willen zien.

Over de auter, Liesbeth de Raaf

Liesbeth de Raaf
De keuze om een recensent bij MijnSerie te worden, was snel gemaakt voor Liesbeth. Ze heeft namelijk altijd van series kijken en schrijven gehouden. De voorkeuren van Liesbeth gaan voornamelijk uit naar horror en fantasie, maar ook andere categorieën gaat ze niet uit de weg.
Bekijk profiel van Liesbeth de Raaf