7.5
Hessel Hoekstra geeft "A Very English Scandal - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 15 juni 2018.
0
0

A Very English Scandal - Seizoen 1

Het homohuwelijk wordt steeds normaler. Steeds meer landen staan huwelijken tussen twee mannen of twee vrouwen toe, maar tot diep in de twintigste eeuw waren homoseksuele handelingen illegaal. In 1967 kwam er in Engeland pas een einde aan dit verbod, maar voor die tijd voosden mannen stiekem het nodige af. Twee van die mannen waren de hooggeplaatste politicus Jeremy Thorpe en de stalknecht Norman Scott. Toen de twee met ruzie uit elkaar gingen, dreigde Norman hun relatie openbaar te maken. Voor Jeremy genoeg reden om een moord op zijn voormalige geliefde te beramen.

Deze gebeurtenissen vormden de basis voor het boek A Very English Scandal van John Preston, dat op zijn beurt nu als driedelige miniserie verfilmd is door de BBC. De hoofdrollen in dit politieke drama zijn weggelegd voor Hugh Grant (Notting Hill) als Jeremy Thorpe en Ben Whishaw (London Spy) als Norman Scott. Zoals we van deze twee topacteurs kunnen verwachten, is ook het acteerwerk meer dan top. Vooral Hugh Grant is op dreef als een meedogenloze ambitieuze politicus die er alles aan probeert te doen om zijn carrière veilig te stellen, maar tegelijkertijd met zijn integriteit worstelt. Ook de bijrollen van onder meer Adrian Scarborough (Crashing) en Monica Dolan (W1A) zitten wel prima.

A Very English Scandal slaagt er goed in een beeld te schetsen van het sociale en politieke klimaat in de jaren zestig en zeventig. Het was de tijd waarin een jongere generatie zich af begon te zetten tegen de oudere generatie. Iemand als Jeremy Thorpe zat tussen die twee generaties in en worstelde daardoor heel erg met zijn idealen en eigen moraliteit. Ook dat komt goed naar voren in het sterke spel van Hugh Grant. Voeg daar een oude politieke elite en een Norman Scott, die tot de jonge protestgeneratie behoort, aan toe, en je krijgt een interessant politiek steekspel. Ook de aankleding zorgt ervoor dat deze periode helemaal tot leven komt.

Waar ik wel meer problemen mee heb, is de vertelstructuur. In pakweg drie uur vertelt deze miniserie over gebeurtenissen die zich over een periode van bijna twintig jaar spanden. De kijker ziet slechts korte passages die enkel van belang zijn voor de verhaallijn. Hierdoor springt het verhaal vooral tijdens de eerste twee afleveringen enigszins van de hak op de tak. Ook de manier waarop Norman en Jeremy een relatie krijgen en de aard van hun ruzie komen niet heel uitgebreid aan bod, waardoor deze scènes niet echt tot hun recht komen. Een extra aflevering had in zo’n geval weinig kwaad gekund.

Producent en schrijver Russell T. Davies neemt een interessant hoofdstuk uit de Britse geschiedenis en tovert dit om tot een degelijk Brits drama zoals we dat van de BBC kunnen verwachten. Verhaaltechnisch is A Very English Scandal soms een beetje jammer, maar de aankleding is goed, de acteurs zijn sterk, de sociale boodschap is interessant. Genoeg voor drie uur onderhoudende televisie, lijkt me.
Volg A Very English Scandal
Episode 3
Episode 3