Ron Schoonwater geeft "Agent Hamilton - Seizoen 2 (MyLum code)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 augustus 2022.
6
0

Agent Hamilton - Seizoen 2 (MyLum code)

Door de aanpak te veranderen is Agent Hamilton sterk verbeterd.

Agent Hamilton is een spionagethriller gebaseerd op de boeken van de Zweedse schrijver en journalist Jan Guillou. Het gaat over de fictieve Zweedse geheim agent Carl Hamilton (Jakob Oftebro, 1864). Deze reboot geeft nieuw leven aan de geheim agent. Dat de serie gelinkt kan worden aan films van Jason Bourne en James Bond mag duidelijk zijn. Deze serie blijft echter Zweeds. Mede daarom is Hamilton waarschijnlijk minder een vrouwenveroveraar dan James Bond.

Agent Hamilton
© TV4

Ten opzichte van het eerste seizoen pakt men dit seizoen anders aan. In twee afleveringen wordt nu een afgerond verhaal verteld. De rode draad in het seizoen zijn de collega's van Carl en zijn nieuwe relatie met Lykke (Felice Jankell, Snabba Cash). Die aanpak is een flinke vooruitgang ten opzichte van het eerste seizoen. De verhalen zijn nu kort en bondig. Het zorgt voor meer dynamiek en afwisseling. Het privéleven van Carl met Lykke wordt steeds gedomineerd door zijn werk bij de militaire geheime dienst. Het komt zelfs zo dichtbij dat alles onder druk komt te staan.

Agent Hamilton is een typische spionagethriller.

Politieagente Kristin Ek (Nina Zanjani, Wallander) heeft dit seizoen de stap gemaakt naar dezelfde werkgever als Carl. Het gevolg is dat zij zijn leidinggevende is geworden. IT-techneut Birger Hagman (Jörgen Thorsson, Bron/Broen) komt ook dit seizoen het tweetal weer ondersteunen. Het drietal kleurt regelmatig buiten de lijntjes. Dat zal normaal gesproken minder geaccepteerd worden in een strak geleide organisatie die prat gaat op hiërarchie. Het moet gezegd dat dit gedrag van het drietal ook in de serie bepaalde consequenties heeft. Hoofd Amiral Astrid Bofors (Annika Hallin, Modus) laat niet alles over zich heen gaan.

Agent Hamilton
© TV4

Agent Hamilton is een typische spionagethriller. Niet alles is even realistisch. Dat hoort bij het genre. Soms leunen de situaties iets te veel op toeval of gebeuren er zaken die in het echte leven niet voor zullen komen. Toch is Agent Hamilton een vermakelijke serie om te volgen. De actie en spanning maken namelijk veel goed. Helaas laten vooral de ontknopingen nog wel eens te wensen over. Dat zorgt ervoor dat de serie iets minder hoog scoort dan gehoopt. Aan de andere kant zitten er een aantal verrassende wendingen in die het totaal juist weer omhoog brengen.

Agent Hamilton is een spionagethriller die prima past in het genre. Als je ermee om kan gaan dat niet alles even realistisch is dan is dit gewoon een fijne serie om te volgen.
Volg Agent Hamilton
The Reckoning, part 2