Hessel Hoekstra geeft "Ahsoka - Eerste twee afleveringen" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 24 augustus 2023.
14
0

Ahsoka - Eerste twee afleveringen

De Star Wars-serie over voormalige Jedi-leerling Ahsoka Tano begint veelbelovend. De eerste twee afleveringen maken nieuwsgierig naar meer.

Toen The Mandalorian een paar jaar geleden de poort opende voor live-actionseries over Star Wars, was het niet de vraag of, maar wanneer Ahsoka Tano zou opduiken. Ahsoka verscheen voor het eerst in de animatieserie Star Wars: The Clone Wars, waarin ze de Jedi-leerling van Anakin Skywalker speelde, totdat die naar de duistere zijde overstapte. Ook in de vervolgserie Star Wars Rebels dook ze op, als één van de aanjagers van de opstand tegen het Galactische Keizerrijk.

Uiteindelijk zagen we de live-actionversie van Ahsoka (Rosario Dawson, Daredevil) voor het eerst in een aflevering van het tweede seizoen van The Mandalorian, en later had ze ook een kleine rol in The Book of Boba Fett. Daarna kwam de volgende grote stap: een eigen serie. De eerste twee afleveringen daarvan gingen op 22 augustus in première op Disney+.

Ahsoka speelt zich af in dezelfde tijdlijn als The Mandalorian, enkele jaren na het einde van de originele filmtrilogie. Het Galactische Keizerrijk is verslagen, maar de Nieuwe Republiek slaagt er niet helemaal in om de vrede te bewaren. Ook zijn er nog genoeg hoge officieren die trouw waren aan het Keizerrijk op vrije voeten, waaronder Groot Admiraal Thrawn (Lars Mikkelsen, Forbrydelsen). Samen met haar oude bondgenoten onderneemt ze een gevaarlijke expeditie om Thrawn op te sporen en zijn plannen te dwarsbomen.

Ahsoka is eigenlijk een vervolg op Rebels

Eigenlijk is Ahsoka vooral een voortzetting van de serie Rebels, dat zich enkele jaren voor de originele filmtrilogie afspeelde. Thrawn was in die serie de grote schurk, en verschillende andere personages uit Rebels maken hier ook hun opwachting. De serie zit vol met andere verwijzingen naar Rebels en ook The Clone Wars. Voor fans van deze series voelt Ahsoka als een warm bad. Wel vraag ik me af of de serie ook toegankelijk genoeg is voor mensen die niet bekend zijn met de animatieseries.

Los van dat slaagt Ahsoka er wel in om echt een Star Wars-gevoel naar het scherm te brengen. De speciale effecten zijn goed en de schaal van het conflict doet niet onder voor sommige Star Wars-films. Hoewel de spectaculaire actie in de eerste twee afleveringen nogal spaarzaam is, ziet het er wel weer prachtig uit. Tegelijkertijd voegt Ahsoka genoeg nieuwe elementen toe om het iets eigens te geven. Eén van die elementen is de sfeer. Ze slagen er goed in om de eigenzinnige sfeer van Rebels ook naar live-action te vertalen. Hier en daar valt deze tekenfilmachtige sfeer wel wat uit de toon als er wat meer duistere thema’s worden behandeld, maar het soort weinig.

De hoofdrolspelers doen het erg goed

Ook de acteurs doen het goed. Naast Ahsoka keren ook piloot Hera Syndulla (Mary Elizabeth Winstead, Fargo) en wapenexpert Sabine Wren (Natasha Liu Bordizzo, The Society) terug uit Rebels. Deze drie vrouwen hebben een fijn samenspel en weten wat ze met hun personages aan moeten. Verder heeft de onlangs overleden Ray Stevenson (Rome) een toffe schurkenrol als Baylan Skoll, een voormalige Jedi die het slechte pad op is gegaan en als huurling voor de laatste aanhangers van het Keizerrijk werkt. Daarnaast geven de robots Huyang (David Tennant, Doctor Who) en Chopper (ingesproken door showrunner Dave Filoni) de serie heerlijk luchtige momenten.

Het verhaal is echter voorlopig nog geen meesterwerk. Ahsoka vindt een kaart die haar mogelijk naar Thrawn zal leiden, en wat volgt is een hoop discussie over hoe ze de kaart kunnen lezen en dat er schurken zijn die ook achter de kaart aan zitten. In de eerste aflevering ligt het tempo vrij laag, maar dat is ook nodig om alle hoofdrolspelers een goede introductie te geven. In aflevering twee zit de versnelling er een stuk beter in en laten de makers beter zien wat voor verhaal ze willen vertellen. Het tweeluik eindigt met een sterke cliffhanger die zeker nieuwsgierig maakt naar meer.

De tweedelige première van Ahsoka betekent een veelbelovend startschot voor de nieuwste Star Wars-serie. Met drie sympathieke heldinnen aan het roer, een hoop knipogen naar Star Wars Rebels en een unieke sfeer is lijkt dit een waardevolle toevoeging aan het Star Wars-universum te worden.
Volg Ahsoka
Part Eight: The Jedi, the Witch, and the Warlord
14