AJ and the Queen - seizoen 1
8
Dave Scholting geeft AJ and the Queen - seizoen 1 een 8.

AJ and the Queen - seizoen 1

Glitter, glamour, zware make-up en hoge pruiken. Welkom in de wereld van de drag queens.
Een tengere man met een grote mond en een klein hartje. Dat is Robert Lincoln Lee (RuPaul Charles, RuPaul's Drag Race). Robert staat op het punt om samen met zijn zakenpartner Hector Ramirez (Josh Segarra, Arrow), tevens zijn geliefde, een nieuwe club te openen. Helaas voor Robert gaat deze onbetrouwbare vent er met bijna al zijn centen vandoor. Robert blijft berooid en met een gebroken hart achter. Maar net zoals de verteller in deze Netflix-serie al aangeeft is dit niet het verhaal van Robert, maar van AJ (Izzy G., B Positive). AJ is een tienjarig kind dat door een verslaafde, prostituerende moeder aan het lot is overgelaten. De hondsbrutale AJ is hierdoor op zichzelf aangewezen en doet er alles aan om aan geld voor eten te komen. Zelfs als het hiervoor mensen, waaronder Robert, moet bestelen.

AJ and the Queen

Wanneer Robert in zijn oude camper vertrekt om als zijn 'drag queen' alter ego Ruby Rose een tour door verschillende Amerikaanse steden te maken, ontdekt hij al snel dat AJ als verstekeling aan boord met hem blijkt mee te reizen. Hoewel Robert hier aanvankelijk totaal niet op zit te wachten, weet AJ hem toch over te halen naar Texas te reizen. Daar woont namelijk de grootvader van het kind. Tussen het reizen door is Robert/Ruby gedwongen om in clubs en homobars op te treden om nog enigzins aan geld te komen.

Intussen wil Robert's ex-geliefde Hector (die eigenlijk Damien heet) wraak op Robert nadat deze de politie heeft ingeschakeld. Hij doet dit samen met ene Lady Danger (Tia Carrere, Relic Hunter). Samen vormen zij eigenlijk de zwakste verhaallijn uit de serie. Damien en Danger lijken wel op twee boeven uit een kinderserie. Een beetje Bassie en Adriaan-niveau dus. Je kunt ze op geen enkel moment serieus nemen. Zeker niet als één van hen dan ook nog een ooglapje omheeft alsof het een piraat betreft. Een beetje jammer van een verder zeer aardige serie.

Deze serie is lachen mét drag queens in plaats van lachen óm drag queens

De grappen worden in sneltreinvaart tussen de personages afgevuurd. Soms zijn ze visueel heel leuk, maar meestal zit het hem vooral in de dialoog. En dan met name hoe deze door de personages worden uitgesproken. Een extra vermelding maak ik hierbij voor Michael-Leon Wooley (Grace and Frankie), die als de blinde drag queen Louis Bell wat mij betreft de show steelt. Deze serie is daarnaast ook nog eens lachen mét drag queens in plaats van lachen óm drag queens. Daarmee bedoel ik dat als je in een Amerikaanse serie een drag queen* als personage ziet, hij vaak het lijdend voorwerp is van de grappen die gemaakt worden door andere (voornamelijk heteroseksuele) personages. Dat is in AJ and the Queen dus niet zo. Hier vliegen de valse, maar zeer grappige opmerkingen over en weer tussen Robert/Ruby en zijn drag concullega's. Dat levert vaak zulke heerlijk geslaagde grappen op dat zelfs de grootste zuurpruim op zijn minst een glimlach niet zal kunnen onderdrukken.

AJ and the Queen is een heerlijke roadtrip-serie geworden tussen een 'drag queen' met een hart van goud en een grofgebekt kind dat eigenlijk niets liever wil dan geborgenheid, liefde en een moeder die voor haar zorgt. Dit is een serie die een tweede seizoen verdiende wat mij betreft. Helaas besloten de bazen van Netflix in al hun wijsheid de serie te cancelen. Zonde. Nu blijven we toch gedeeltelijk achter met een soort van cliffhanger, want niet alle verhaallijntjes worden helemaal afgerond in de laatste aflevering. Laat je daar echter niet door afschrikken. AJ and the Queen verdient het gewoon om bekeken te worden door een groot publiek. Al was het maar om te beseffen dat die glitter, glamour, zware make-up en hoge pruiken van drag queens en verwaarloosde, kleine crimineeltjes met een grote mond uiteindelijk ook maar gewoon mensen zijn op zoek naar liefde, intimiteit en geborgenheid.

Over de auteur, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting