Alcatraz - Seizoen 1
6
Anonymous geeft Alcatraz - Seizoen 1 een 6.

Alcatraz - Seizoen 1

Wat is je motivatie om een serie te gaan kijken waarvan al bekend is dat er na het eerste seizoen geen tweede meer zal volgen? In mijn geval vooral het feit dat er mensen verdwijnen die na zo'n 50 jaar plotseling weer verschijnen terwijl ze geen dag ouder geworden zijn in die tijd. Als grote fan van 'the 4400' kon ik daar natuurlijk niet aan weerstaan!

Volgens de officiële gegevens werd op 21 maart 1963 de welbekende gevangenis Alcatraz gesloten en werden alle gevangenen getransporteerd naar andere gevangenissen. Dr. Diego Soto (geweldig goed geacteerd door Jorge Garcia, die in Lost ook al één van mijn favoriete acteurs was) heeft verschillende boeken geschreven over Alcatraz en is de absolute expert op dat gebied.

Detective Rebecca Madsen (Sarah Jones, Vegas) roept Soto's hulp in als het onderzoek naar de dood van haar partner bij de politie lijkt te leiden naar een ex-gevangene van Alcatraz. De verbazing bij beiden is groot als blijkt dat deze gevangene volgens de officiële documenten overleden is tijdens zijn gevangenschap.

Rebecca en Soto worden gerecruteerd door FBI agent Emerson Hauser (Sam Neill, The Tudors) die ze op de hoogte brengt van het feit dat alle gevangenen en personeelsleden die op 21 maart 1963 aanwezig waren in Alcatraz spoorloos zijn verdwenen. Ze krijgen de taak de gevangenen die weer verschijnen op te sporen en weer gevangen te zetten in een door Hauser ingerichte afdeling binnen de originele Alcatraz gevangenis.

Bij hun zoektocht naar de verdwenen gevangenen krijgen ze ondersteuning van dr Lucy Baneerjee (Parminder Nagra, ER), een psychologe die zoveel weet over het innerlijke leven van de gevangenen dat er bij mij meteen alarmbellen gingen rinkelen. Mijn vermoeden dat deze mevrouw één van de verdwenen personeelsleden uit 1963 zou kunnen zijn, voegde voor mij een interessant extraatje toe aan de serie.

Iedere aflevering volgen we één van de weer verschenen gevangenen, alsmede het onderzoek naar en de klopjacht op deze gevangene door het team. Door middel van flashbacks word ons verteld waarom de betreffende gevangene de misdaad heeft gepleegd waardoor hij op Alcatraz terecht kwam. Uit die flashbacks komt ook naar voren dat directeur Edwin James (Jonny Cayne, Undercovers) samen met gevangenisarts Milton Beauregard (Leon Ripley, Leverage) allerlei vage experimenten uitvoerden op de gevangenen waarvan het doel in eerste instantie onduidelijk blijft. De karakters van deze beide heren worden zo goed neergezet dat ik van het begin af aan een diep wantrouwen koesterde tegen alles wat ze uitspookten.

Hoewel de verschillende karakters van de hoofdpersonen goed gebracht worden en de verhalen van de individuele gevangenen best interessant zijn, kan ik me voorstellen dat veel kijkers gedurende het seizoen afgehaakt zijn. Zo ergens rond de vijfde aflevering worden de gebeurtenissen naar mijn mening toch wel enigzins voorspelbaar. Aan de andere kant komt er betreffende de rode draad in de serie weinig informatie los tot de laatste aflevering van dit eerste seizoen. Mocht men ooit besluiten zich toch nog aan een tweede seizoen te wagen, dan zal ik deze zeker gaan bekijken. Op dit moment kan ik er echter niet van wakker liggen dat ze de serie gestopt hebben.

Over de auter, Anonymous