Sharon Vermeesch geeft "Alert - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Sharon Vermeesch op 5 Maart 2023.
4
1

Alert - Seizoen 1

In Alert zetten Jason en Nikki alles op alles om vermiste personen terug te vinden. Dat terwijl de zaak van hun eigen vermiste zoon na zes jaar opgelost wordt.

De geadopteerde zoon van Jason Grant (Scott Caan, Hawaii Five-0) en Nikki Parker (Dania Ramirez, Devious Maids) is inmiddels al zes jaar vermist. Deze heftige gebeurtenis heeft behoorlijk impact gehad op hun huwelijk en ze zijn dan ook al een tijd uit elkaar. Nikki heeft inmiddels een relatie met collega Mike (Ryan Broussard, Only Murders in the Building). Als hoofd van de Philadelphia Missing Persons Unit stopt Nikki al haar energie in het helpen van andere mensen wiens dierbaren vermist zijn. Al vrij snel brengt ze ook Jason aan boord, wat soms zorgt voor wat ongemakkelijke momenten tussen Jason en Mike.

Alert
© FOX

Elke aflevering staat een nieuwe vermissingszaak centraal, waarbij er ook aandacht geschonken wordt aan de rode draad van het verhaal. Deze rode draad is namelijk zoon Keith (Graham Verchere, The Good Doctor). Keith wordt in de eerste aflevering teruggevonden, maar is hij wel wie hij zegt dat hij is? Jason en Nikki denken van wel, maar hun geadopteerde tienerdochter Sidney (Fivel Stewart, The Recruit) heeft zo haar eigen redenen om Keiths verhaal in twijfel te trekken.

Niet elke vermissingszaak zit even goed in elkaar en sommige voelen echt aan als opvulling. De dialogen bevatten veel clichés en een aantal zaken zijn zo voorspelbaar dat al vrij vroeg in de aflevering duidelijk is welke kant het verhaal op gaat. Wat wel goed in elkaar zit is de chemie tussen Jason, Nikki en Mike. Jason en Nikki blijven voor altijd met elkaar verbonden via hun kinderen en het is duidelijk dat de twee veel van elkaar houden. Hoewel Jason ongetwijfeld nog gevoelens heeft voor Nikki, is hij wel respectvol naar zowel Nikki als Mike. Voor Mike is het lastig om Nikki samen te zien met haar ex, vooral omdat Jason heel anders te werk gaat dan hoort. Waar Mike zich aan het boekje houdt, doet Jason vooral waar hij zelf zin in heeft ongeacht of zijn gedrag geoorloofd is.

De dialogen bevatten veel clichés en een aantal zaken zijn zo voorspelbaar dat al vrij vroeg in de aflevering duidelijk is welke kant het verhaal op gaat.

In de laatste aflevering van het seizoen komen we er eindelijk achter of Keith daadwerkelijk Keith is. Voor mijn gevoel is deze verhaallijn nu afgesloten. Mocht er een tweede seizoen komen, wat ik overigens sterk betwijfel, dan zal deze dus met een nieuwe rode draad moeten komen.

Ik vind het acteerwerk prima, het schrijfwerk ondermaats en de losse vermissingszaken matig interessant. Naar mijn mening had er veel meer in Alert kunnen zitten. Het is een prima serie voor als je lekker op de bank zit en er echt niks anders te vinden is, maar verwacht geen hoog niveau. Omdat ik de rode draad van de serie wel redelijk vind uitgewerkt en Scott Caan en Dania Ramirez hun rollen zo goed als mogelijk hebben gespeeld, beoordeel ik het eerste seizoen van Alert met een 6,5.

Het eerste seizoen van Alert bestaat uit 10 afleveringen en is te zien op Fox en Hulu. Een tweede seizoen is nog niet bevestigd.
Volg Alert
Federal Prisoner #07198F-068P