7.5
Marcel geeft "Alice in Borderland (2020) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Marcel op 27 januari 2021.
4
0

Alice in Borderland (2020) - Seizoen 1

Alice in Borderland speelt zich af in een alternatieve versie van Tokyo. De bewoners van deze bruisende stad moeten meedoen aan dodelijke spellen om in leven te blijven. De serie is een emotionele achtbaan die zeker valt aan te raden!

Met de volgende woorden begon ik mijn recensie van de eerste aflevering van Alice in Borderland:

Toen ik na een paar minuutjes scrollen op Netflix Alice in Borderland langs zag komen wist ik totaal niet waar het over ging. De titel deed mij eerder denken aan een moderne adaptatie van Alice in Wonderland. Alleen dan niet in Tokyo, maar in La Frontera

Nu ik het gehele eerste seizoen heb bekeken kan ik je vertellen dat dat zo is gebleven!

Alice in Borderland is een life-action verfilming van de manga series Imawa no Kuni no Arisu dat verscheen tussen 2010 en 2015. De hoofdpersonen van de serie zijn de drie vrienden Arisu (Kento Yamazaki, Death Note (2015), Chōta (Yûki Morinaga) en Karube (Keita Machida). De chemie tussen deze vrienden is erg geloofwaardig en ook leuk om te zien. Waar sommige kijkers wellicht wel wat aan moeten wennen is het op eerste gezicht soms overdreven acteerwerk van de acteurs, bijvoorbeeld hun gezichtstrekken en manier van praten. Ik zie dit persoonlijk niet als slecht acteerwerk, maar als een ode aan de manga waarvan het een life-action verfilming is. In manga, en ook in anime, is dit een erg gebruikelijke manier om emoties af te beelden. Het is dus een stijlkeuze.

Wanneer onze hoofdpersonen aan het hangen zijn in Shibuya, Tokyo verandert hun leven totaal. Nadat ze zich hadden verscholen voor de politie was iedereen in Tokyo ineens verdwenen. Het normaal zo drukke en chaotische Shibuya is veranderd in een spookstad. Net als de hoofdpersonen weet je als kijker niet wat er aan de hand is. Je bent net zo dorstig naar antwoorden als de drie vrienden. Naar mijn mening helpt dit met het inleven in de situatie waar Arisu, Chōta en Karube zich in bevinden. En in deze setting moeten onze hoofdpersonen en alle andere inwoners van Tokyo deelnemen aan spellen om in leven te blijven. Alleen zijn dit geen leuke spelletjes. Er zijn geen meerdere levens, verliezen in deze spellen betekent dus dat je écht doodgaat. Als je zo’n dodelijk spel hebt overleefd ontvang je, onder andere, visumdagen. Die visumdagen gelden als levens en als je nog maar één dag over hebt moet je dus weer deelnemen aan een nieuw spel, met alle gevolgen van dien. Deze sciencefiction versie van Tokyo is erg intrigerend en je vraagt je, op een goede manier, steeds af wat er aan de hand is met deze gevaarlijke alternatieve wereld.

Alice in Borderland (2020)

Het interessantste aspect van de serie is naar mijn mening de kwetsbaarheid van onze hoofdpersonen en de mensen die ze tegen komen. In het begin voelt het een beetje aan als een komische teen-drama/horror, maar al in de eerste aflevering kom je erachter dat dat totaal niet het geval is! Er waren meerdere momenten in de serie dat ik regelrecht geschokt werd. Daarnaast is het een emotionele achtbaan. Van hoop in de duisternis en nostalgische herinneringen tot tragedie en verlies, alle uitersten komen er wel in voor. Toch heb ik ook een grote negatieve opmerking. Verreweg het minste aspect van Alice in Borderland was het gebruik van geanimeerde computerbeelden. Alle dieren die bijvoorbeeld worden getoond ogen nep en het haalde mij meermaals uit de spannende ervaring.

Concluderend kan ik stellen dat het zeker de moeite waard is om in het eerste seizoen van Alice in Borderland te duiken. Het verhaal is interessant en mysterieus, wat ervoor zorgt dat je niet kan wachten tot je het volgende deel van de puzzel in handen krijgt. Het acteerwerk is goed en de karakters krijgen te maken met heftige emoties en gruwelijke gebeurtenissen. Hoewel de geanimeerde computerbeelden erg tegenvielen doet dat niet weg aan de kwaliteit van deze serie. Als je van spanning, mysterie, horror, sciencefiction en drama houdt kan ik je deze serie zeker aanraden!
Volg Alice in Borderland (2020)
Episode 8
Episode 8