Helgoned geeft "All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Helgoned op 31 Oktober 2021.
7
0

All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 2

All Creatures Great and Small (2020) is een mooie voortzetting van de remake van deze klassieke BBC-serie.

Het tweede seizoen van All Creatures Great and Small (2020) werd met veel interesse opgewacht. Het eerste seizoen was succesvol en werd door de critici lovend ontvangen. In september 2021 ging het tweede seizoen in première bij de Britse Channel 5 en dat bestond weer uit zes afleveringen. De nieuwe serie volgt niet exact de boeken van Alf Wight en hoewel er zeker een groot aantal overeenkomsten zijn met de oorspronkelijke serie van de BBC uit 1978, wordt het origineel ook niet gekopieerd.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

De tweede serie werd gefilmd vanaf maart 2021, dus in tegenstelling tot de eerste serie veel meer scènes met zon en zonder regen. Dit seizoen helaas zonder Diana Rigg (The Avengers) als Mrs. Pumphrey. Zij overleed vlak na de opnames en wordt dit seizoen vervangen door Patricia Hodge (Miranda). De dierenartspraktijk start ondertussen in roerige tijden. James Herriot (Nicholas Ralph) bezoekt zijn familie in Glasgow en krijgt daar een mooie baan aangeboden. Siegfried Farnon (Samuel West, Mr. Selfridge) worstelt met het feit dat hij heeft verzwegen dat zijn broertje Tristan (Callum Woodhouse, Cold Feet) helemaal niet geslaagd is voor zijn dierenartsdiploma en hij ondertussen wel de nodige dieren behandelt. Ondertussen is het de vraag of James Herriot en Helen Anderson (Rachel Shelton, Hollyoaks) hun gevoelens eindelijk durven uit te spreken, of dat de verlegen James nog een seizoen blijft aarzelen.

De makers hebben ervoor gekozen om de sluimerende romance tussen James en Helen niet meteen tot bloei te laten komen.

De makers hebben ervoor gekozen om de sluimerende romance tussen James en Helen niet meteen tot bloei te laten komen. Dat heeft mij helemaal niet gestoord en hoewel de uitkomst vanaf de eerste aflevering al duidelijk is, blijft de ontwikkeling mooi om te zien. Verder zijn er dit tweede seizoen weer prachtige beelden van het traditionele landschap van de Engelse Dales en heerlijke authentieke karakters: norse boeren, nukkige eigenaren van huisdieren en aristocratische bezitters van prachtig stamboekvee. Ondertussen weten we als kijker dat het eind jaren dertig is en net als alles ten goede lijkt te keren komen de dreigende wolken van de Tweede Wereldoorlog steeds dichterbij.

Dit tweede seizoen is weer geslaagd en bevat vermakelijke televisie met heerlijk herkenbare personages en situaties. Het tweede seizoen is vanaf 9 november te zien bij BBC First, maar ik hoop dat de serie binnenkort bijvoorbeeld ook bij Net5 of KRO/NCRV te zien is. Het derde seizoen is al aangekondigd, dus we kunnen nog even nostalgisch blijven genieten. Overigens hoeven we niet lang te wachten op de volgende aflevering: uiteraard komt er nog een kerstspecial als afsluiting in december 2021.
Volg All Creatures Great and Small (2020)
On a Wing and a Prayer
On a Wing and a Prayer