Ron Schoonwater geeft "All the Light We Cannot See - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 6 april 2024.
5
0

All the Light We Cannot See - Miniserie

Oorlogsdrama All the Light We Cannot See opent je ogen.

Mooi gefilmd liefdes- en oorlogsdrama die zich afspeelt in bezet Frankrijk ten tijde van de tweede wereldoorlog. Het fictieve verhaal speelt zich af ten tijde van de strijd om Saint-Malo in 1944. De kustplaats wordt veelvuldig gebombardeerd en de geallieerden staan voor de deur. Het zorgt voor chaos en onrust bij de Duitsers. De geallieerde bommenwerpers blijken bovendien wel heel precies te weten waar de versterkte stellingen van de Duitsers zijn.

All the Light We Cannot See

In vier afleveringen krijgen we het verhaal over de blinde Marie-Laure (Aria Mia Loberti, The Spiderwick Chronicles) voorgeschoteld. Via haar radio houdt zij contact met de wereld. Bovendien probeert ze op deze manier haar verdwenen vader (Mark Ruffalo, I Know This Much Is True) terug te vinden. Haar enige uitje is naar de bakker. In de loop van de serie wordt duidelijk waarom dit een zeer belangrijk onderdeel is van haar leven. Haar oom Etienne Leblanc (Hugh Laurie, House M.D.) speelt daar een belangrijke rol in. Met terugblikken wordt meer achtergrond gegeven waarom zij in Saint-Malo terecht is gekomen.

Mooi gefilmd liefde en oorlogsdrama die zich afspeelt in bezet Frankrijk ten tijde van de tweede wereldoorlog.

De oproepen van Marie-Laure worden opgevangen door de Duitse soldaat Werner (Louis Hofmann, Dark). Hij vindt troost in haar boodschappen. Bovendien doet het hem denken aan zijn verleden waarin hij via de radio luisterde naar boodschappen van 'de professor'. Hij probeert te voorkomen dat zijn meerderen Marie-Laure oppakken. Niet wetende dat de nietsontziende SS officier Reinhold van Rumpel (Lars Eidinger, Babylon Berlin) zijn eigen redenen heeft om achter Marie-Laure aan te zitten. Reinhold beweegt hemel en aarde om haar te vinden. Daarbij gebruikt hij grof geweld. Werner is teleurgesteld in het Duitse leger waardoor hij probeert weer in het reine met zichzelf te komen. Reinhold heeft aan de aan de andere kant geen enkele scrupules.

All the Light We Cannot See

Zoals zo vaak spreekt iedereen Engels in deze serie. Of je nu Frans of Duits bent. Het maakt niet uit. Dat haalt toch een beetje het authentieke van de serie af. Om de pijn te verzachten worden de twee genoemde Duitse hoofdrolspelers wel gespeeld door Duitsers. Daardoor zorgt hun accent toch voor een klein pluspuntje. Verder zit het verhaal goed in elkaar. Hoewel de liefdesscène op het eind voorspelbaar en wat mij betreft iets te makkelijk in elkaar gezet is. Dat het er verder tot in de puntjes verzorgt uitziet zorgt er mede voor dat All the Light We Cannot See een mooie zevenenhalf krijgt.
Volg All the Light We Cannot See
Episode 4
Episode 4