Allegiance - Eerste aflevering
7.5
Wichita van Rijkom geeft Allegiance - Eerste aflevering een 7.5.

Allegiance - Eerste aflevering

Neem een familie met van oorsprong Russische voorouders, gevestigd in Amerika. Een aparte zoon, wiens intelligentie lange tijd niet werd opgemerkt. En heel veel geheimen, die langzaamaan voor grote problemen zullen gaan zorgen. Dat is een korte omschrijving van de nieuwe NBC serie Allegiance, die samen met het succesvolle The Blacklist de nieuwe donderdagavond van deze TV zender moet gaan invullen. De promo zag er spannend uit, en inmiddels is ook de eerste aflevering uitgezonden op de Amerikaanse TV. Tijd om te zien of deze serie mijn verwachtingen kan waarmaken.

Wat meteen opvalt is de spanningsboog die ze gedurende de hele aflevering hoog proberen te houden. Als kijker zie je gelijk al een afrekening door de Russen die heel wat vragen oproept. Naarmate de serie vordert worden deze vragen beantwoord en krijg je langzaamaan een duidelijker beeld van wat er gaande is. Alex O’Connor (Gavin Stenhouse) werkt pas vier maanden bij de CIA als hij gevraagd wordt om als analist mee te werken aan een van hun grote zaken op dit moment. Een onderzoek naar SVR, de buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdienst van Rusland, die wellicht iets groots van plan is in de Verenigde Staten. Een mooi opstapje naar een prachtige carrière, als zijn familie niet roet in het eten zou gooien…

Hoewel de eerste aflevering zeker bij me in de smaak viel, waren er ook nog wel wat op- en aanmerkingen te noemen. Zo was de muziek die op de achtergrond speelde bij sommige scenes wel erg dramatisch. Hoewel dit soms juist extra sfeer aan een scene kan geven, vond ik het in dit geval meestal meer storend dan toevoegend. Ook de soapie eindblikken, die met name tijdens de eerste helft van de aflevering hier en daar voorbij kwamen waren iets te veel van het goede. Niet helemaal mijn smaak, maar ook weer niet zo irriterend dat het de serie helemaal naar beneden haalt gelukkig. De spanning en dreiging waren daarentegen weer wel zeer goed uitgevoerd. En dat is toch wel een zeer belangrijk aspect van dit soort series.

Ouders Mark (Scott Cohen, Law & Order: Trial by Jury) en Katya (Hope Davis, Six Degrees) hebben naast zoon Alex nog twee kinderen. Jongste dochter Sarah (Alexandra Peters) zit nog op school en heeft zo een onschuldige leeftijd waarbij een hoop aan haar voorbij gaat. Voor oudste dochter Natalie (Margarita Levieva, Revenge) is het daar helaas te laat voor. Zij maakt net als haar ouders deel uit van een SVR spionage groep die zich schuilhoudt in Amerika. Wanneer Alex door zijn nieuwe baan steeds dichterbij de waarheid van zijn familie komt, worden zijn ouders onder druk gezet om hem alles op te biechten en te rekruteren als nieuwe SVR spionage agent. Hoe zullen zij zich hier uit redden, en wat heeft een oude kennis genaamd Victor Dobrynin (Morgan Spector) hier allemaal mee te maken?

Allegiance is gebaseerd op een Israëlisch serie genaamd The Gordin Cell. Inmiddels is de Amerikaanse remake van dit verhaal niet de enige, en zijn er ook in Rusland en Zuid Korea soortgelijke versies in productie genomen. Het verhaal ziet er op het eerste oog wat ingewikkeld uit, maar wordt gelukkig best duidelijk uitgelegd waardoor het goed te volgen is tijdens het kijken. Er gebeurt een hoop tijdens de eerste aflevering. Als kijker wordt er ook van je verwacht dat je je oren en ogen open houdt. Want hier en daar zal je opmerken dat er enkele aanwijzingen worden gegeven nog voordat deze daadwerkelijk door de karakters zelf worden opgemerkt. Het acteerwerk is goed, al merk je af en toe wel dat het om een pilot aflevering gaat en de chemie zich nog wat moet ontwikkelen.

Mijn eerste indruk van Allegiance is zeker positief. Ik ben zelf een groot fan van de donderdagavond van TV zender ABC, die gevuld is met series van Shonda Rimes. Hoewel de genres van deze twee thema-donderdagavonden wel iets van elkaar verschillen (per zender), denk ik dat ze best aan elkaar gewaagd zijn. Allegiance lijkt mij na het zien van de eerste aflevering in ieder geval een geduchte concurrent in de serie-wereld. De show is nog niet helemaal waar die moet zijn, maar zet een sterke eerste aflevering neer. Een goed begin is het halve werk! Ik ben erg benieuwd naar wat de familie O’Connor nog voor ons in petto heeft dit seizoen. Ik heb zo een vermoeden dat dit veel geheimen en bedrog zal betreffen.

Over de auteur, Wichita van Rijkom

Wichita van Rijkom
Wichita, geboren in 1991, is een groot dierenliefhebber, die daarnaast ook erg houdt van schrijven en tv-series kijken. Ze is ondanks haar leeftijd helaas alweer ruim vijftien jaar arbeidsongeschikt en vindt daardoor veel afleiding en plezier in het kijken naar tv programma’s. Een perfecte combinatie als het aankomt op het recenseren voor MijnSerie. In het verleden heeft zij al eens meegeschreven aan een boek over een van haar ziektes en sinds begin 2013 schrijft zij recensies voor deze site. Door het vele reizen in haar jeugd en de internationale contacten die zij haar hele leven lang al heeft is Engels altijd als een tweede taal voor haar geweest. Om die reden schrijft zij af en toe niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels recensies voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Wichita van Rijkom