8.5
Felix Pourquié geeft "Altered Carbon - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Felix Pourquié op 24 juli 2020.
6
0

Altered Carbon - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Altered Carbon begint 30 jaar na het einde van het eerste seizoen. Hoofdpersoon Takeshi Kovacs heeft een nieuwe sleeve. De rol die in seizoen 1 gestalte werd gegeven door Joel Kinnaman (Robocop 2014) wordt nu ingevuld door Anthony Mackie. Mackie heeft voornamelijk films achter zijn naam staan en is op dit moment bij het grote publiek vermoedelijk het meest bekend door zijn rol als Falcon uit de Avengers filmreeks.

Acteurs uit het eerste seizoen die hun opwachting maken zijn onder anderen Chris Conner als Poe en Renée Elise Goldsberry als Quellcrist Falconer. De belangrijkste nieuwe rollen worden in seizoen 2 gespeeld door Simone Missick als Trepp de premiejager (Iron fist, 2018), Dina Shinabi als Dig 301 (Jack Ryan, 2018), Lela Loren als Danica Harlan de gouverneur (Power 2014 - 2019), Toren Liebrecht als Jaeger, de oude commandant van Kovacs (Duell der Brüder - Die Geschichte von Adidas und Puma, 2016) en Will Yun Lee als kloon van de originele Takeshi Kovacs (The good doctor 2018 - heden).

Kovacs komt na dertig jaar terug op zijn geboorteplaneet, onderzoekt daar een aantal brute moorden en is nog steeds op zoek naar zijn grote liefde Quellcrist Falconer. Hij is geschokt als deze twee missies verbonden blijken te zijn. Om de waarheid boven water te halen moet hij met hulp van nieuwe en oude bondgenoten zijn vijanden te slim af zijn.

Er wordt in dit tweede seizoen veel verwezen naar het eerste. Dat leverde voor mij een probleem op. Wat zit er nog in je hoofd over een serie uit 2018? Een serie die ook nog eens heel complex in elkaar zit. Bij mij in ieder geval onvoldoende om het goed te kunnen volgen. Het kostte me een paar afleveringen om alle puzzelstukjes weer op hun plaats te krijgen. Ik wil iedereen die seizoen 2 wil gaan kijken daarom adviseren eerst seizoen 1 nog een keer te zien. Dat zijn dan wel tien extra afleveringen maar dat loont zich echt. Het schept duidelijkheid en de serie is het waard om nog een keer bekeken te worden.

Voor iedereen die visueel is ingesteld is het genieten. De special effects zijn adembenemend en van een niveau dat je normaal in de bioscoop tegenkomt. Regie, camerawerk en editing doen hier niet voor onder. De muziek en kleurstelling zorgen op de juiste momenten voor de juiste sfeer.
In 2018 kwam seizoen 1 uit als duurste serie ooit. Ook nu is weer duidelijk de knip getrokken.

Er zijn acht volgepakte afleveringen gemaakt. Twee minder dan in het eerste seizoen. Omgerekend een verhaallijn van zo’n zes uur. De sfeer is erg duister en misschien niet voor iedereen weggelegd. De samenleving waarin het verhaal zich afspeelt lijkt op een dictatuur en verwijst met zijn praetorians naar het Romeinse Rijk. Moord en marteling zijn dagelijkse kost. De slechten maken de dienst uit en de goeden proberen stand te houden. In deze setting ontvouwt zich een verhaal dat van begin tot einde spannend blijft en prima wordt afgesloten. Natuurlijk wordt er een opening geboden voor een derde seizoen.

Actrices en acteurs zijn goed gecast en lijken zich over het algemeen thuis te voelen in hun rol binnen de decors van deze futuristische wereld. Al is dat natuurlijk ook een kwestie van smaak. De wisselwerking tussen de acteurs is mij in ieder geval goed bevallen. Dat derde seizoen mag er komen, maar vermoedelijk zal Anthony Mackie het stokje moeten gaan doorgeven. De kijker weet waarom.
Volg Altered Carbon
Broken Angels
Broken Angels