American Gothic - Eerste aflevering
7.5
Anonymous geeft American Gothic - Eerste aflevering een 7.5.

American Gothic - Eerste aflevering

Wie heeft het gedaan? Dat is eigenlijk de centrale vraag in deze nieuwe serie van CBS. Bedacht, geproduceerd en geschreven door Corinne Brinkerhoff (Jane the Virgin, The Good Wife and Elementary). Daarnaast mag American Gothic ook nog eens een hoop bekende acteurs en actrice verwelkomen. Ik noem een Antony Starr (Banshee), Juliet Rylance (The Knick) en Gabriel Bateman (Outcast), niet de minste namen. Nu worden ze allemaal in een familie gestopt. En één daarvan is een seriemoordenaar: de Silver Bells Killer. Een moordenaar die, zoals de naam al doet vermoeden, een zilveren bel naast zijn slachtoffer legt.

Als je de leden van de familie één voor één ontmoet, is het niet moeilijk te zien dat deze familie compleet ontspoort is.

American Gothic gaat over de Hawthornes, een rijke familie uit Boston. Vader Mitchell (Jamey Sheridan, Arrow ) en moeder Madeline (Virginia Madsen, Witches of East End) bevinden zich al snel in het web van de Silver Bells Killer, een moordzaak die veertien jaar geleden op een dood spoor belandde. Nu, veertien jaar later, wordt de zaak heropend. Dit omdat een deel van een betonnen viaduct instort en er nieuw bewijs wordt gevonden. Als je de leden van de familie één voor één ontmoet, is het niet moeilijk te zien dat deze familie compleet ontspoort is.

[image-69137]
Zoon Garrett (Antony Starr, Banshee) is al veertien jaar niet thuis geweest. Andere zoon Cam Hawthorne (Justin Chatwin, Shameless) is een rare snuiter, met raar haar en een drugsverleden. Zijn zoon Jack (Gabriel Bateman, Outcast) is een seriemoordenaar in de dop. Zijn lugubere tekeningen zijn eng en beschrijven tot in detail de ontleding van mens en dier. Zus Alison (Juliet Rylance, The Knick) zit in de politiek en andere dochter Tessa (Megan Ketch, Jane The Virgin) probeert iedereen op het juiste spoor te houden. Een onmogelijk taak als je deel uitmaakt van een ontspoorde familie. Als vader Mitchell een hartaanval krijgt, helpt Tessa Cam te zoeken naar zijn ooit goed verstopte opbergdoos met drugs. Als ze tijdens de zoektocht stuiten op een doos vol met zilveren bellen, begint het pas echt.

Ik ben bang dat als ze deze spanning niet vasthouden, de verveling toe zal slaan.

American Gothic is een serie waarbij mysteries en geheimen centraal staan. Het 'wie heeft het gedaan'-verhaal past daar perfect in. Ik dacht meteen te weten wie de moordenaar is, maar naarmate de aflevering zijn einde naderde, sloeg bij mij de twijfel toe. Ik ben wel benieuwd hoe de serie zich zal ontplooien. Hopelijk kunnen ze de spanning lang vasthouden. Ik ben bang dat als ze deze spanning niet vasthouden, de verveling toe zal slaan. Het haar van Cam en het naïeve gedrag van Tessa zal dan gaan zorgen voor kleine irritaties. Hopelijk blijft deze familie nog even bij elkaar, in ieder geval lang genoeg om uit de vogelen wie het gedaan heeft.

Ik geef de eerste aflevering van America Gothic een 7,5. Dit mede door het enge gedrag van Gabriel Bateman en de terugkeer van Antony Starr na zijn geweldige rol in Banshee.

Over de auteur, Anonymous