9.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "American Crime - Seizoen 3" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 1 juni 2017.
2
0

American Crime - Seizoen 3

Met pijn in mijn seriehart heb ik afscheid genomen van American Crime. De ABC dramaserie is niet vernieuwd met een vierde seizoen, helaas. American Crime is geen typische ABC-serie. Daarvoor is het een veel te uitgesproken serie. Met gebeurtenissen die je tot nadenken aanzetten, karakters waar je een hekel aan kan krijgen en beelden die thuis horen in een museum. Maar American Crime moet het vooral hebben van zijn uitstekende verhaallijnen en meer dan uitstekende cast.

Look, we didn't do anything wrong. We treated her decent. Is this what it's come to, that the police believe people like them, not us?

Het derde seizoen van American Crime is iets anders van opzet: de verhaallijnen komen met elkaar overeen, maar kruisen elkaars paden niet. En de vrouwelijke acteurs doen het ook hier weer uitmuntend, alleen zijn zij deze keer degene die zachter en aardiger zijn. Regina King als Kimara Walters mag voor mij haar derde Emmy winnen. Maar ook Felicity Huffman als een compassie-volle maar machteloze vrouw maakt enorme indruk op mij als kijker.

Alle vrouwen proberen iets beter te maken in de wereld, maar helaas voor hen, de wereld werkt niet mee. Of ze het hard genoeg proberen wil ik graag in het midden laten. Dat mag je zelf als kijker gaan beoordelen. Is het slecht om de cijfers naar je hand te zetten om iets te bereiken? Is het slecht om wraak te willen voor je familie? Maar er is ook hier in het derde seizoen een uitzondering. Lily Taylor als Clair Coates en Mickaëlla X. Bizet als de Haïtiaanse Gabrielle Durand hebben een werkrelatie die snel uit de hand loopt. Maar wie is nu de schuldige?

American Crime
© ABC

In American Crime is het al drie seizoenen handig om je vooroordelen achterwege te laten. Je krijgt ze onherroepelijk keihard terug. Er worden, vooral voor het Amerikaanse publiek, spiegels voor gehouden waar geen ontsnappen aan mogelijk is. De serie lijkt wel te zeggen: “Ga jij daar maar eens fijn over nadenken. Ben jij zelf zonder vooroordelen?.” En soms levert dat interessante vraagstukken op in de huiskamer. In American Crime is veel niet wat het lijkt en doen en zeggen karakters dingen die je soms stomverbaasd doen staan.

My name is Kimara. I want you to know you're not in trouble. I'm not with the police. Nobody wants to arrest you. We just want to arrest your pimp. I work with Project Open Road, an organization that works with victims

De cast is in deze anthologieserie op zijn best, de regie en cameravoering zijn prachtig. In de zee van ABC Shondaland series is deze serie een prachtige uitzondering op de beroemde regel. Het is al verbazingwekkend dat ABC deze te weinig bekeken serie tot twee keer toe heeft vernieuwd. Maar alle drie de seizoenen zijn absoluut de moeite van het bekijken waard. Verwacht geen Scandal, Grey’s Anatomy of How to Get Away with Murder drama. In American Crime is het drama echt, geloofwaardig en bijna tastbaar. En de krachtige stiltes maken het af.

Gelukkig zijn er nog meer van dit soort pareltjes te vinden in serieland, maar van mij had er echt nog wel een vierde en zelfs vijfde seizoen mogen komen. Misschien dat John Ridley nog een ander huis voor American Crime gaat proberen te zoeken bij Netflix, HBO, Hulu of Amazon. Want deze serie is zoveel meer waard en ik heb het idee dat American Crime ons nog meer te vertellen zou kunnen hebben. Voorlopig moeten we het doen met deze drie uitstekende seizoenen. Een 9,8 voor alle drie seizoenen waarbij je gevoelens als kijker niet gespaard worden.
Volg American Crime
Season Three: Episode Eight
Season Three: Episode Eight