Geschreven door Emile Goessens op 5 Maart 2019.
0
0

Archer - Seizoen 9

***LET OP!***
Deze tekst kan spoilers bevatten.
Aangezien er nog geen enkele recensie over de animatieserie Archer op MijnSerie staat, is een introductie mogelijk wel handig. Archer is in 2009 in première gegaan en is geschreven door Adam Reed (Frisky Dingo) en telt alweer negen seizoenen.

In de twintig minuten durende animatieserie volgen we de avonturen van Sterling Archer (H. Jon Benjamin, Bob’s Burgers) die (naar eigen zeggen) ’s werelds beste spion is. Sterling (die eigenlijk altijd Archer genoemd wordt) heeft het geluk dat zijn eigen moeder Malory Archer (Jessica Walter, Arrested Development) een eigen spionnenagentschap heeft genaamd ISIS (International Secret Intelligence Service). Malory zorgt ervoor dat alle (kolossale) blunders die Archer maakt, weggepoetst worden. Lana Kane (Aisha Tyler, Criminal Minds) is ook een spion en doet alles (in tegenstelling tot Archer) het liefste volgens de regels. Ze kan Archer niet uitstaan, maar ‘stiekem’ houdt ze gewoon van hem. Daarnaast zijn er nog veel meer boeiende karakters, maar om een opsomming te voorkomen vermeld ik ze niet.

Nadat Archer in het 7e seizoen werd neergeschoten, kom je er in het achtste seizoen achter dat Archer in een coma ligt. Het 8e en 9e seizoen spelen zich dan ook af in het onderbewustzijn van Archer, waarbij het achtste seizoen de naam Dreamland krijgt en het negende heet Danger Island. In beide seizoenen komen alle hoofdkarakters terug, maar hebben ze een andere naam of baan. In dromen is tenslotte alles mogelijk! Dit seizoen speelt zich af in 1938, net als Japan's oorlog met China het tweede jaar in gaat en Duitsland net Oostenrijk heeft geannexeerd en Tsjecho-Slowakije heeft ingenomen. In het midden hiervan is de piloot van het watervliegtuig en de semi-functionerende alcoholische Archer aan het drinken, seksen, gokken en in het algemeen stuntelen rond Frans-Polynesië met een bijdehandte pratende papegaai genaamd Crackers. Om het maar niet te hebben over zijn extreem egoistisch karakter, dit tot woede van eigenlijk iedereen. Op het vulkanische eiland komen Archer en zijn (in het echte leven) collega’s in aanraking met vulkanen, kannibalen, drijfzand, superintelligente apen en natuurlijk een vulkaan.

Hoewel de karakters (van voor seizoen 8) andere rollen spelen (soms zelfs in een andere gedaante), zijn de karaktereigenschappen vrijwel hetzelfde gebleven en voelt het nog steeds herkenbaar aan. Ook in dit seizoen krijg je een lading aan (behoorlijk grove) grappen voorgeschoteld, bizarre en ongemakkelijke situaties en vooral een haat-liefdeverhouding onderling. Toch zie ik persoonlijk liever de echte karakters, dan die in het onderbewustzijn van Archer, ondanks de herkenbare karakters. Op het einde van seizoen 9 kan ik tot mijn spijt concluderen dat het volgende seizoen zich ook plaats zal vinden in het onderbewustzijn van Archer. Ditmaal is het thema de ruimte en speelt het verhaal zich in de toekomst af. Het tiende seizoen verschijnt in 2019.
Volg Archer
Into the Cold
Into the Cold