Hessel Hoekstra geeft "Around the World in 80 Days - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 11 februari 2022.
3
0

Around the World in 80 Days - Seizoen 1

Around the World in 80 Days is een frisse verfilming van een klassiek verhaal dat vooral draait op de aantrekkingskracht van de hoofdrolspelers.

Afgelopen maand heb ik me uitstekend vermaakt met de BBC-verfilming van Around the World in 80 Days. In deze bewerking van het boek van Jules Verne wedt de Engelse uitvinder Phileas Fogg (David Tennant, Doctor Who) met één van zijn beste vrienden dat het hem lukt om binnen tachtig dagen een reis rond de wereld te maken. Met zijn assistent Jean Passepartout (Ibrahim Koma, Maman a Tort) en de journalist Abigail Fix (Leonie Benesch, Babylon Berlin) op de hielen haast hij zich naar Parijs voor de eerste tussenstop. Maar de boot is nog niet weg of er gaat al het nodige mis, en ook zijn reisgenoten blijken zo hun eigen redenen te hebben om met hem mee te gaan.

Het eerste seizoen van Around the World in 80 Days bestaat uit acht afleveringen van elk ongeveer 50 minuten. Elke aflevering laat een andere tussenstop op de reis van Fogg en co zien. Hoewel de verhaallijn grotendeels doorlopend is, is elke aflevering een mini-avontuur op deze tussenstop. Dit geeft de serie variatie en maakt alles ook behapbaar. Het boek was oorspronkelijk een ode aan de schoonheid van de wereld en ook hier zie je dat duidelijk terug. De verscheidenheid aan gebieden komt mooi naar voren. Van de drukke straten van Parijs, naar het statige Hong Kong tot de ongerepte wildernis van de Rocky Mountains. Elke locatie heeft zo haar eigen charme.

Deze verfilming is niet trouw aan het boek, maar dat is niet erg

Los van het idee en de naam van de hoofdpersoon is Around the World in 80 Days geen trouwe verfilming van het boek. Zo wijken de locaties af van het bronmateriaal, net als de manier waarop Fogg en zijn trawanten daar terechtkomen en de avonturen die ze daar beleven. Zelf had ik daar niet zoveel moeite mee, want de serie weet heel goed welk verhaal er wel verteld moet worden en doet dat ook.

Zo is Passepartout niet langer een volgzame bediende die zonder klagen klusjes voor Fogg oplost. Hij heeft zijn eigen problemen en de wil om die op te lossen. Abigail Fix komt niet in het boek voor, maar is een compleet nieuw personage. Zij is gebaseerd op een historisch figuur genaamd Nellie Bly. Bly was een negentiende-eeuwse journalist die naar aanleiding van het boek van Verne besloot om de reis uit te proberen en dit in 72 dagen deed. Fix biedt een interessant vrouwelijk perspectief aan de serie en dat is heel fijn. Beide personages voegen ontzettend veel toe, vullen elkaar en Fogg goed aan en de acteurs weten wat ze met hun personage moeten doen.

Maar de grote ster is natuurlijk David Tennant. Zijn versie van Fogg heeft veel gezichten. In acht afleveringen maakt hij een realistisch groeiproces door. Fogg is gesloten, kent de wereld niet, maar leert langzaamaan hoe de boel in elkaar steekt. Het gaat met vallen en opstaan, en soms gaat hij twee keer goed op zijn bek voordat hij door heeft wat de wereld nou eigenlijk van hem verwacht. De reden waarom hij de reis eigenlijk maakt is tragisch en Tennant weet dat goed naar voren te brengen.

Alles aan de serie ademt avontuur

Around the World in 80 Days is een vrij vlotte serie. Alles aan de serie ademt avontuur en de klassieke Victoriaanse setting biedt genoeg handvaten om dat gevoel ook naar voren te brengen. De decors, voertuigen, kleding, muziek, noem maar op. Alles zorgt voor dat hoopvolle gevoel van ontdekking. De toon is over het algemeen luchtig, maar is niet bang om soms een serieuze noot te raken. Want los van de vrolijkheid doet een beetje onzekerheid de serie zeker goed.

De nieuwe poging om het klassieke boek van Jules Verne naar een serie te vertalen is geslaagd. Het wordt in een fris jasje gestoken en dat werkt goed. Ook de hoofdrolspelers doen het ontzettend leuk. Hoewel (kleine spoiler!) de reis in 80 dagen aan het einde van dit seizoen voorbij is, heeft de BBC er toch nog een tweede seizoen aan vastgeplakt. Gelukkig biedt het einde een interessante opening daarvoor en waarschijnlijk gaat dit een verfilming van een ander boek van Jules Verne worden. Ik kijk er in elk geval naar uit, want ik wil meer van Fogg, Passepartout en Fix zien.
Volg Around the World in 80 Days
Episode 8
Episode 8