9
Wichita van Rijkom geeft "Arrow - Seizoen 3 (Eerste deel)" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 december 2014.
1
0

Arrow - Seizoen 3 (Eerste deel)

Al drie seizoenen lang volgen wij rijkeluiszoon Oliver Queen (Stephen Amell, Private Practice), die in de vorm van zijn alter ego vigilante Green Arrow de stad Starling City veilig probeert te houden. Met heel wat vallen en opstaan is hem dit de afgelopen jaren gelukt, maar nog altijd staan er genoeg schurken klaar om hem en zijn team tegenstand te bieden. Ook dit seizoen is weer gevuld met terugblikken naar het verleden en verhalen over het heden. Maar zitten de kijkers nog wel te wachten op nog een seizoen dat het verhaal van deze superheld vertelt?

Aan het einde van seizoen twee zagen wij hoe Olivers moeder werd vermoord, zijn zus Thea (Willa Holland, The O.C.) met haar levensgevaarlijke vader vertrok en het hele team vocht om de stad te redden van Deathstroke. Het derde seizoen begint enkele maanden na dit alles. Thea Queen zit inmiddels alweer een tijdje aan de andere kant van de wereld, waar ze getraind wordt door vader en oud-Arrow vijand Malcolm Merlyn (John Barrowman, Doctor Who). Terwijl Olivers team, bestaande uit John Diggle (David Ramsey, Dexter), Roy Harper (Colton Haynes, Teen Wolf) en Felicity Smoak (Emily Bett Rickards), hun leven weer op proberen te pakken thuis. Met de hulp van oude bekenden, nieuw aangestelde hoofdcommissaris Quentin Lance (Paul Blackthorne, Lipstick Jungle) en openbaar aanklager Laurel Lance (Katie Cassidy, Melrose Place), vechten ze samen tegen al het kwaad in de stad en vormen ze een nieuw superteam.

Dit tv seizoen is ook de eerste spin-off van Arrow begonnen. Enkele afleveringen van seizoen twee werden al aan dit karakter gewijd, en inmiddels heeft The Flash zijn eigen serie die op vele manieren verbonden is met Arrow. Zo is aflevering acht van dit seizoen een zogenaamde cross-over, die samen met aflevering acht van The Flash een geheel vormt. Een leuk idee en kijkcijfer technisch ook een schot in de roos. Nog nooit eerder had Arrow zulke hoge kijkcijfers, en ook The Flash profiteerde van deze samenwerking. Ik ben naar aanleiding van deze afleveringen ook begonnen met het kijken naar The Flash, en kan deze serie inmiddels aan mijn lijstje van nieuwe favorieten toevoegen. Ik vond het een erg leuke afwisseling, en hoewel wel duidelijk een verschil te merken was tussen de stijl van beide series stoorde dit absoluut niet.

Oliver heeft het moeilijk met het feit dat hij en zijn zus zo uit elkaar zijn gegroeid, en het helpt zeker niet mee dat de relatie tussen hem en Felicity een nieuwe fase in gaat. Wanneer Felicity, op zoek naar een nieuwe baan en uitdaging, rijke wetenschapper Ray Palmer (Brandon Routh, Superman Returns film) ontmoet, hebben ze gelijk een sterke band. Als nieuwe baas van Queen Consolidated weet hij het leven van Felicity binnen te dringen, tot ongenoegen van Oliver. Diggle probeert ondertussen een balans te vinden tussen zijn nieuwe thuissituatie en het werken voor de Green Arrow. Tijdens de terugblik momenten van Oliver zien we hoe hij, nadat hij door A.R.G.U.S. van het eiland af werd gehaald, getraind is in Hong Kong. Bij dit soort series horen indrukwekkende tegenstanders maar ook schokkende twists. De eerste krijgen we al gelijk te zien tijdens de allereerste aflevering van dit seizoen. De verrassende dood van een karakter zorgt niet alleen voor een belangrijke nieuwe verhaallijn, maar ook nieuwe vijanden.

Ik ben zelf helemaal geen stripboeklezer, dus een hoop informatie en karakters in deze serie zijn nieuw voor mij. Toch hou ik echt van dit genre, en laat Arrow zien dat er na twee succesvolle seizoenen nog meer dan genoeg stof over is voor een derde. De winter cliffhanger liet mij persoonlijk zwaar geschokt achter. Ik ben zeer benieuwd naar hoe zij alles wat er is gebeurd tijdens deze aflevering gaan verwerken binnen het tweede deel van dit seizoen. Ik wacht gespannen op het volgende deel, en kan niet wachten er achter te komen hoe dit allemaal gaat aflopen. Mensen die deze serie al volgen adviseer ik: ga vooral door! Mensen die hier nog mee moeten beginnen… doe dit zo snel mogelijk, want als je van actie, spanning, drama en romantiek houdt dan zal Arrow zeker niet teleur stellen!
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout