6
Helgoned geeft "Arrow - Seizoen 3" een 6.
Geschreven door Helgoned op 26 augustus 2016.
2
0

Arrow - Seizoen 3

Arrow draait om de rijke Oliver Queen (Stephen Amell, Rent-a-Goalie) die na een bootongeluk en een vijf jaar lang verblijf op het verschrikkelijke eiland Liun Yu weet terug te keren naar zijn geboortestad Starling City. Hij besluit in het familiebedrijf Queen Consolidated te gaan werken en in zijn vrije tijd als gemaskerde boogschutter genaamd Arrow te gaan strijden tegen de misdaad. Aan het einde van het tweede seizoen werd Starling City bevrijd van een gewelddadige misdaadgolf. Oliver Queen versloeg als Arrow samen met zijn team de wrede Slade Wilson en zijn bende. Het derde seizoen lijkt rustig te beginnen als Oliver Queen uit eten gaat met zijn computerspecialiste Felicity Smoak (Emily Bett Rickards) en haar de liefde verklaart. Al snel blijkt het stilte voor de storm te zijn als er een concurrerende boogschutter ten tonele verschijnt en Oliver’s bedrijf weer het slachtoffer is van een overname.

Arrow
© The CW

De eerste twee seizoenen van Arrow werd de serie niet echt gekenmerkt door hoogdravend acteerwerk en ijzersterke scripts. De serie moest het vooral hebben van zijn gespierde hoofdpersoon, de actie en de mysterie rond het eiland waar Oliver Queen het nodige heeft meegemaakt. Dit derde seizoen start met een aantal redelijk goede afleveringen, waarin de held weer te maken krijgt met verschillende misdaden. In The secret Origin of Felicity Smoak moet hij samen met Felicity een cyberaanval afweren en in de leuke aflevering The Brave and the Bold komt de hoofdpersoon van spin off serie The Flash langs. De negende aflevering The Climb vormt vervolgens een mooie afsluiting van de eerste seizoenshelft.

Arrow
© The CW

In de tweede helft van het seizoen komen Ra’s al Ghul en Slade Wilson (Manu Bennett,The Shannara Chronicles) weer prominent om de hoek kijken. Ra’s al Ghul (Matthew Nable, Winter) is de leider van een bende meedogenloze ninja-strijders die vanuit een geheime stad in de woestijn van Pakistan opereert. Slade Wilson weet te ontsnappen uit de gevangenis en gaat uiteraard op zoek naar Oliver Queen om wraak te nemen. Helaas zakt de serie gedurende dit seizoen steeds verder weg. De verhalen waren al niet sterk, maar richting het einde van het seizoen wordt het minder en minder. Zo moeten we geloven dat binnen enkele dagen personages zoals advocaten en restauranthouders kunnen worden omgevormd tot extreem vaardige strijders. Daarnaast lukt het de hoofdpersonen ook dit seizoen weer om diverse keren bijna letterlijk uit de dood op te staan.

Er is een overdaad aan boeventuig waar Arrow mee te maken krijgt. Helaas hebben we een groot deel daarvan al eerder gezien. De nieuwe schurken die er worden geïntroduceerd overtuigden mij helaas evenmin. Ik was weinig gecharmeerd van de rol van Vinnie Jones als Danny “Brick” Brickwell in een drietal afleveringen en evenmin van Amy Gumenick die Carrie Cutter alias Cupid speelde. Het acteertalent van de serie wordt door beide gastacteurs niet echt naar een hoger plan getild. Verder zijn de verhalen van de tweede seizoenshelft weinig vernieuwend en verrassend. Zo voelt het tweede deel van dit derde seizoen teleurstellend aan, bij mij leek het grotendeels een herhaling van het einde van het vorige seizoen. Een positieve uitzondering blijft voor mij de jonge Emily Bett Rickards, die overtuigend de rol van Felicity Smoak neerzet, soms erg humoristisch en soms ontroerend.

Verder zijn de verhalen van de tweede seizoenshelft weinig vernieuwend en verrassend. Zo voelt het tweede deel van dit derde seizoen teleurstellend aan, bij mij leek het grotendeels een herhaling van het einde van het vorige seizoen.

De Nederlandse DVD uitgave van dit seizoen is prima verzorgd. De liefhebbers van de serie kunnen genieten van een redelijke hoeveelheid interessante extra’s. Er is een aantal korte documentaires over het maken van dit seizoen. Dat zijn eerst een tweetal kortere over de kostuums van Arrow en zijn tegenstanders, daarin wordt ook ingegaan op de achtergrond van de keuzes voor bepaalde stoffen en patronen. De langste documentaire van ruim twintig minuten gaat over het creëren van Nanda Parbat, het hoofdkwartier van Ra’s al Ghul. Er is audiocommentaar van de producenten bij de beginaflevering en de sterke afsluiting van de eerste seizoenshelft.

Er is een kwartier aan weggesneden scènes van bijna de helft van de afleveringen te vinden op de schijfjes. Die scènes zijn zeker interessant om te bekijken, omdat het meer is dan alleen ingekorte stukjes van afleveringen. Zoals gebruikelijk zijn er ook beelden van het Amerikaanse Comic Con. In de zomer van 2014 (dus nog voor het begin van dit seizoen) spreken de producenten en alle belangrijkste acteurs met elkaar en met fans over de verhalen van de serie. Het is een half uur met leuke anekdotes en ervaringen van de makers van Arrow zonder hinderlijke spoilers over het verloop van het seizoen. Tot slot is er een aantal bloopers van ongeveer vier minuten. Mijn conclusie is dat Arrow na een redelijk goed begin afzakt tot een zeer matige serie. Voor liefhebbers van dit derde seizoen van Arrow is deze DVD uitgave echter wel een echte aanrader.
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout