8
Helgoned geeft "Ashes to Ashes - Complete serie" een 8.
Geschreven door Helgoned op 28 december 2013.
0
0

Ashes to Ashes - Complete serie

Begin 2006 bracht de BBC een nieuw soort detectiveserie op televisie: Life on Mars. De serie combineerde heel handig elementen van Science Fiction met die van een politieserie. Die serie ging over agent Sam Tyler, die na een auto ongeluk in de jaren zeventig wakker wordt. Terwijl hij gewend was aan DNA-onderzoek, moderne ondervragingstechnieken en politieprocedures moet hij plotseling terug in de tijd. Terug naar een periode van geweld tegen verdachten, corruptie en klassenjustitie. Life on Mars was zeer succesvol en kende ook een Amerikaanse en een Spaanse remake. Na twee seizoenen kwam er in 2008 een modern vervolg op de serie: Ashes to Ashes.

In Ashes to Ashes wordt politieagente Alex Drake (Keeley Hawes, Spooks en Upstairs, Downstairs) neergeschoten, raakt in een coma en wordt wakker in London in het jaar 1981. Daar vindt zij zichzelf terug als onderdeel van het team van hoofdagent Gene Hunt (Philip Glenister), een harde no-nonsense inspecteur die recht op zijn doel afgaat. Alex Drake gaat op zoek naar antwoorden. Is zij echt in 1981 beland of ligt zij in een coma? En als ze dan in coma ligt, zullen de doktoren haar dan kunnen redden zodat ze terug kan keren naar haar dochter? Voordat ze werd neergeschoten was ze de dossiers van Sam Tyler aan het bestuderen. In die dossiers komt Gene Hunt ook voor, is hij wel te vertrouwen?

Los van deze centrale verhaallijn wordt er in elke aflevering meestal een misdaad opgelost. Dat zijn soms misdaden van alle tijden, zoals bankovervallen, drugsdeals en corruptie. Daarnaast zijn er ook typische jaren tachtig zaken zoals gewelddadige protesten tegen nucleaire energie en dierenexperimenten. Daarmee is de serie een mooie weerspiegeling van de tijdgeest. Het zal komen omdat ik zelf opgroeide in de jaren tachtig, maar net als de huidige FX serie The Americans voelt de serie heel herkenbaar aan.

De styling van de serie is prima gedaan. De auto’s, de locaties en de kleding zijn zaken die opvallen. De muziek is ook een sterk punt van de serie, elke aflevering bevat de beste popmuziek van de jaren tachtig. Van elk seizoen is een goed verkopende soundtrack uitgegeven, met muziek van David Bowie en bands als Duran Duran, Adam and the Ants en Japan. Bekende ontwikkelingen als de Falkland Oorlog en de trouwplechtigheid van Charles en Diana zijn nieuwsfeiten die op de achtergrond van de afleveringen meespelen.

Keeley Hawes speelt hoofdpersoon Alex Drake. Zij speelt de vastberaden maar soms verwarde agente op prima wijze. De echte ster van de serie is echter Philip Glenister als Detective Chief Inspector Gene Hunt. Hij krijgt de mooiste oneliners, rijdt in een felrode Audi Quattro en straalt ultiem zelfvertrouwen uit. In Life on Mars was Gene Hunt agressiever en iets vuilgebekter, in Ashes to Ashes is hij wat charmanter en menselijker. In 2008 schreef Glenister een boek over zaken die typisch jaren zeventig en tachtig zijn: ‘Things Aint’t What They Used to Be’.

Ashes to Ashes was (samen met Life on Mars) een unieke vernieuwende televisieserie en kende drie succesvolle seizoenen. Ashes to Ashes werd in 2010 afgerond met een slotaflevering waarin op fraaie wijze de belangrijkste vragen werden beantwoord. Het gebeurt lang niet altijd, maar Ashes to Ashes kende daarmee een prachtig slot waar televisierecensenten en fans van de serie tevreden over waren. De serie was destijds laat op de avond op Nederland 3 te zien en wordt momenteel herhaald door RTL Crime.
Volg Ashes to Ashes
Episode 8
Episode 8