7.5
Wichita van Rijkom geeft "Avatar: The Last Airbender (2024) - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 27 februari 2024.
10
0

Avatar: The Last Airbender (2024) - Eerste aflevering

In Avatar: The Last Airbender (2024), de live-action remake van de gelijknamige animatieserie uit 2005, volgen we Aang, een twaalfjarige jongen die de enige hoop is op vrede in een wereldwijde oorlog van de elementen.

Water, aarde, vuur, lucht… Het zijn de elementen die centraal staan in Avatar: The Last Airbender (2024) en tevens de woorden waarmee iedere aflevering van de animatieserie begon. We hebben er lang op moeten wachten maar na een succesvolle animatieserie en een minder succesvolle live-action film kwam vorige week dan eindelijk de live-action serie op Netflix uit. Na het zien van verschillende trailers waren de verwachtingen hoog. Kan de cast het niveau van de animatie evenaren en een waardige real life Avatar neerzetten?

De makers blijven gedurende de eerste aflevering trouw aan het origineel.

Aang (Gordon Cormier, The Stand) is een twaalfjarige luchtmeester die door de monniken in zijn dorp wordt getraind. Wanneer de vuurnatie een oorlog start om de hele wereld over te nemen, besluiten de monniken Aang te vertellen over zijn ware lot. Hij is de Avatar, de enige persoon die alle elementen kan besturen en de enige hoop op een vredige toekomst. Angstig door dit toekomstbeeld besluit hij in de nacht te vluchten op zijn lucht-bizon Appa, niet wetende dat dit de laatste keer zal zijn dat hij zijn volk levend ziet. Aang belandt in een storm en vormt uit zelfbescherming een soort bol waarin hij samen met Appa in het water verdwijnt.

Zoals in mijn eerdere recensie over Avatar: The Last Airbender (2005) de animatieserie al te lezen was ben ik een liefhebber van het verhaal. Ik was dan ook super nieuwsgierig naar deze versie en hoopte vurig dezelfde sfeer en emoties te voelen bij het kijken. De makers blijven gedurende de eerste aflevering trouw aan het origineel. Veel herkenbare momenten komen voorbij en de cast lijkt in veel gevallen goed op hun geanimeerde voorgangers. De aflevering duurt een uur en hierin krijgen we een duidelijke introductie van een aantal belangrijke personages en het verhaal.

Avatar: The Last Airbender (2024)

Zo’n 100 jaar later worden waterstamleden Katara (Kiawentiio, Anne with an E) en haar broer Sokka (Ian Ousley) verrast door het vinden van de bol waarin we Aang en Appa zoveel jaren eerder zagen verdwijnen. Deze bol blijkt een soort kamer te zijn geweest waarin zij al die jaren hebben geslapen. Niets wetende van de uitgebroken oorlog en genocide op hun volk ontwaken ze in een nieuwe wereld waarin de jacht op de Avatar nog altijd gaande is. Wat betekent het ontwaken van de Avatar na zoveel jaren voor de wereld en zal Aang ondanks zijn jonge leeftijd überhaupt de vuurnatie kunnen verslaan?

De speciale effecten vliegen je om de oren en hoewel dit heel erg past bij het verhaal is het niet altijd van een even goed niveau. Zo viel mij op dat het vuursturen en watersturen met name goed in beeld werd gebracht maar luchtsturen en aardesturen minder sterk overkwam. Ook miste ik soms wat rauwe emoties, met name bij Aang zelf, wat het geheel overtuigender had kunnen maken. De lucht-bizons waren daarentegen wel geweldig gemaakt en bij het zien van Appa maakte mijn hart een sprongetje.

Ik miste het hartverscheurende verdriet over de vermoorde geliefden bij alle karakters en de goede timing van de humor van Sokka.

Na alle remakes en revivals van films en series van vroeger is het niet verrassend dat Netflix mee doet aan deze trend. Avatar: The Last Airbender (2024) gaat weer helemaal terug naar het begin waardoor de serie ook voor mensen die er niks van af weten goed te volgen is. Voor fans van het origineel is het tegelijkertijd een feest van herkenning en nieuwe manier van vertellen nu echte acteurs het meeste werk doen. Echt verrassend is het geheel echter niet. Tot nu toe lijken er weinig aanpassingen te zijn gedaan en ligt de focus vooral op de decors, die overigens prachtig zijn. Of er nog onverwachte wendingen in het plot zullen komen blijft dus nog even afwachten.

Ik had graag iets meer meegesleept willen worden in het verhaal. Ik miste het hartverscheurende verdriet over de vermoorde geliefden bij alle personages en de goede timing van de humor van Sokka. Op basis van de eerste aflevering ben ik dan ook bang dat het gehoopte niveau niet zal worden gehaald. Toch ben ik desalniettemin zeker benieuwd naar meer. De sfeer wordt immers goed neergezet en de start zou ik absoluut niet slecht noemen. Alle acht afleveringen van het eerste seizoen zijn tegelijkertijd online gekomen dus iedereen die dat wil kan gelijk gaan bingewatchen. Iets wat, als we Netflix mogen geloven, ook flink gebeurt. Voor mij krijgt deze start een ruime voldoende met de hoop op een stijgende lijn, met name in het acteerwerk en de dialogen, in de volgende afleveringen.

Avatar: The Last Airbender (2024)
Volg Avatar: The Last Airbender (2024)
Legends