6.5
Thomas ten Veldhuijs geeft "Avatar: The Last Airbender (2024) - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 10 april 2024.
6
0

Avatar: The Last Airbender (2024) - Seizoen 1

Avatar: The Last Airbender (2024) is een vermakelijke serie die trouw is aan de originele animatieserie. Wel blijft de animatieserie superieur en zijn de acteerprestaties van deze verfilming op z’n zachtst gezegd matig.

Als ik in mijn omgeving vraag aan mensen wat hun favoriete animatieserie is of was, zullen er met zekerheid een aantal zeggen: Avatar: the Last Airbender. Toen werd aangekondigd dat er een live-action verfilming zou uitkomen, was ik dan ook sceptisch. Allereerst omdat het een grote uitdaging is om de kwaliteit en het verhaal van het origineel eer aan te doen, maar ook omdat de eerder uitgebrachte live-action film van M. Night Shyamalan misschien wel een van de slechtste films ooit was. Na het kijken van het eerste seizoen kan ik zeggen dat ik redelijk (gematigd) enthousiast ben over het eindresultaat.

Avatar: The Last Airbender (2024)

Avatar: The Last Airbender (2024) gaat over een wereld waarin bepaalde mensen elementen zoals water en vuur kunnen besturen. Centraal daarin staat Aang (Gordon Cormier: The Stand), een jongen die, zoals de titel doet vermoeden, de laatste luchtstuurder is. Daarnaast is hij de Avatar, de enige op de wereld die alle vier de elementen (water, vuur, lucht en aarde) kan besturen. Naast Aang staan Sokka (Ian Ousley: 13 Reasons Why) en Katara (Kiawentiio: Anne with an "E") centraal, twee inwoners van de zuidelijke waterstam, alsmede vuurprins Zuko (Dallas Liu: PEN15) en zijn oom Iroh (Paul Sun-Hyung Lee: The Mandalorian).

Avatar: The Last Airbender is een vermakelijke serie die trouw is aan het origineel.

Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen met een duur van tussen de 47 en 63 minuten per aflevering. Dit seizoen gaat in het kort over de jacht van vuurprins Zuko op de Avatar omdat hij zijn eer naar zijn vader toe, die het doel heeft de wereld te veroveren, wil herstellen. Verder gaat het over de avonturen die Aang, Sokka en Katara beleven in hun missie om de wereld te bevrijden van de vuurnatie.

Het viel mij op dat het verhaal erg trouw is aan het origineel. Er is niet al te veel van afgeweken. Ook qua aankleding (make-up was niet altijd even realistisch), omgeving en casting vind ik dat Avatar: The Last Airbender (2024) erg goed is gedaan. De personages lijken erg veel op de originele personages en zelfs de stemmen komen goed bij elkaar in de buurt. Daarnaast waren de vechtscènes en special effects erg spectaculair. Ondanks dat de casting goed is gedaan, zijn de acteerkwaliteiten niet echt om over naar huis te schrijven. Daardoor mist de serie op bepaalde momenten wat overtuigingskracht en kan het zelfs lachwekkend overkomen terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is. Een voorbeeld hiervan is als er door een personage wordt gehuild. Dit ziet er telkens allesbehalve geloofwaardig uit, waarbij ik zelfs het idee heb dat ze met water tranen op de wangen hebben gespoten. Dat haalde zeker een groot deel van de magie weg voor mij, waardoor ik toch het gevoel heb dat ze hier meer van hadden kunnen maken.

Het voorgaande zal mij er overigens niet van weerhouden om de opvolgende seizoenen die inmiddels zijn aangekondigd te gaan kijken, aangezien ik erg benieuwd ben hoe de ontknoping er in live-action uit zal zien. Door het succes van het eerste seizoen, zijn meteen de seizoenen twee en drie bevestigd door Netflix. Daardoor wordt (als het goed is) het gehele verhaal van Avatar: The Last Airbender (2024) verfilmd. Als de opvolgende seizoenen net zo trouw worden verfilmd als het eerste seizoen, zullen er nog spectaculaire momenten aankomen.

Kortom: Avatar: The Last Airbender (2024) is een vermakelijke serie die trouw is aan het origineel. Als je het origineel nog niet hebt bekeken, ga dat doen! De casting is goed gedaan en de sets komen geloofwaardig over. De cast komt weer wat minder uit de verf door matige acteerkwaliteiten. Desalniettemin ben ik benieuwd hoe de opvolgende seizoenen gaan worden en zal ik die ook gaan kijken!

Op basis van het voorgaande krijgt het eerste seizoen van Avatar: The Last Airbender (2024) een welverdiende 6,5.
Volg Avatar: The Last Airbender (2024)
Legends