10
anonymous geeft "Avatar: The Last Airbender - Seizoen 1-3" een 10.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
4
0

Avatar: The Last Airbender - Seizoen 1-3

Als ik, in een moment van verveling, langs tv-zenders aan het zappen was zag ik deze serie wel eens voorbijkomen. Lang bleef ik nooit hangen, ik vond het maar een raar kereltje. Wie is er nu kaal en heeft een pijl op z’n hoofd? Maar toen ik onlangs op YouTube een recensie zag van deze serie en deze (volwassen) mensen ontzettend enthousiast waren werd ik toch wel nieuwsgierig.

Avatar The Last Airbender gaat over Aang. Hij leeft in een wereld waar magie mogelijk is, dat wil zeggen; het buigen van de vier elementen (vuur, water, aarde en lucht). Aang is de Avatar, wat wil zeggen dat hij de enige is die alle vier de elementen kan “buigen” (benden). Er is al 100 jaar een oorlog bezig en de Avatar is aanvankelijk verdwenen. Totdat Aang ontdekt wordt, bevroren in een ijsberg, door Sokka en Katara. Broer en zus én leden van de zuidelijke waterstam.

Aang blijkt 100 jaar in die ijsberg te hebben gezeten. Z’n volk is uitgeroeid door de Vuur Natie, die de grote vijand is. Aang is dus de laatste luchtbuiger (airbender, vandaar de titel). Hij heeft nog veel te leren dus gaat hij samen met Sokka, Katara en zijn vliegende bizon Appa op reis zodat hij de resterende elementen onder de knie kan krijgen.

Laat ik beginnen met zeggen dat hoewel de primaire doelgroep kinderen van 6-11 jaar is, deze serie uitstekend geschikt is voor iedereen. Ouders kunnen het kijken met hun kinderen maar zelfs als je geen kinderen hebt en houdt van een goed en episch verhaal is dit de serie voor jou!

Ik heb zelden een animatie-serie gezien met zoveel diepgang als Avatar. Verhalen sluiten op elkaar aan, vijanden kunnen vrienden worden (en andersom). Er worden zelfs belangrijke thema’s besproken zoals feminisme of het verliezen van een dierbare. Maar ook met de humor zit het goed. Hoewel de situaties vaak serieus zijn is er altijd wel een komische noot te vinden die je doet glimlachen. Vooral de seizoenen 2 en 3 zijn van hoog niveau. In seizoen 1 moet de boel nog even op gang komen, maar als je even doorbijt word je beloond met prachtige verhalen.

Over de Live-action film heb ik slechte verhalen gehoord dus deze laat ik dan ook links liggen. Tevens is er al een vervolg in de vorm van De Legend of Korra, wat ook zeker aan te raden is. Dus heb je deze serie nog nooit gezien maar houd je van een goed verhaal? Of heb je Legend of Korra wel gezien maar Avatar nog niet? Dan is deze serie zeker iets voor jou. Geloof me, het zal je niet teleurstellen.
Volg Avatar: The Last Airbender
Sozin's Comet: Avatar Aang (4)
Sozin's Comet: Avatar Aang (4)