9
Wichita van Rijkom geeft "B: The Beginning - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 Maart 2018.
1
0

B: The Beginning - Seizoen 1

Dat een anime thriller mij ooit zo zou kunnen boeien had ik nooit verwacht. Wauw, ik kan niet anders beginnen dan bravo te zeggen na het bekijken van het eerste seizoen van B: The Beginning. In drie dagen tijd heb ik het twaalf afleveringen tellende eerste seizoen bekeken, en ik kan niet wachten op een eventueel vervolg! Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Deze recensie gaat immers over seizoen één en daarover valt meer dan genoeg te vertellen. Hoewel het verhaal in het begin wellicht wat op een warboel lijkt wordt de oplettende kijker al gauw meegezogen in alle drama. Een lijst van verschillende genres komt voorbij, maar toch weten de makers ze allemaal overtuigend neer te zetten. Dan nu de uitdaging van deze recensie, uitleggen waar de serie over gaat zonder al teveel spoilers weg te geven.

Je moet voor zo een serie als B: The Beginning open staan want hoe je het ook wendt of keert, het blijft wennen om naar een tekenfilm van dit thema te kijken.

B: The Beginning volgt in feite drie grote verhaallijnen die zich allen op cryptische wijze ontwikkelen. Allereerst is er de RIS, Royal Investigation Service, een politieteam dat de reeks aan misdaden die plaatsvinden probeert op te lossen waarvan seriemoordenaar Killer B een groot onderdeel is. Eén van de leden van dit team is de opgewekte en nieuwsgierige Lily (Faye Mata/Asami Seto), een meisje dat tevens een belangrijke schakel zal vormen tussen alle overige hoofdpersonen die aan bod komen.

Het persoonlijke verhaal van Killer B wordt ook gedurende het seizoen verder uitgeplozen en geeft daarmee een kijkje in het hoe en waarom hij al deze moorden pleegt, wat dan ook de tweede grote verhaallijn is. En als derde zijn er dan nog de persoonlijke vraagstukken waarmee onderzoeker Keith Flick (Ray Chase/Hiroaki Hirata) te maken krijgt welke onlosmakelijk verbonden zijn met zowel Killer B als de misdaden die gepleegd worden. Al deze verhaallijnen komen samen tot één grote climax die zich uitspreidt over meerdere afleveringen en zorgt voor een spannende finale. De serie volgt een mysterieus patroon waardoor je als kijker samen met de karakters op ontdekkingstocht gaat. Dit is iets wat ik persoonlijk zie als een pluspunt, maar ik kan me voorstellen dat dit mensen ook kan irriteren.

Hoewel aan het eind van het seizoen een hoop vragen wel beantwoord worden, zit je als kijker gedurende het seizoen af en toe met de handen in het haar waar men het nu allemaal weer over heeft. B: The Beginning kijkt dan ook een beetje weg als een soort grote puzzel die iedere aflevering weer een beetje meer wordt opgelost. Hier en daar zijn enkele gebeurtenissen wat voorspelbaar, maar er blijven gelukkig nog meer dan genoeg verrassingen over om de aandacht erbij te houden. Dat laatste is overigens wel zeer belangrijk want de afleveringen duren nog geen half uur per stuk waardoor je nogal snel door alle materie heen gaat. Bijzonder genoeg weten de makers de belangrijke karakters wel in zo een korte tijd dusdanig goed neer te zetten dat je met allemaal meeleeft en hoopt dat het goed af loopt.

In mijn ogen is dit unieke genre absoluut een succes, B: The Beginning is dan ook één van mijn favoriete series van begin 2018.

Hoewel het verhaal in eerste instantie een mix van mysterie, thriller, misdaad en sci-fi betreft komt hier uiteindelijk ook een mythologisch aspect bij kijken. Puur fictief, al lijkt het door de ingewikkelde constructie af en toe net alsof het echt uit een geschiedenisboek afkomstig is. De tekenstijl is heel typisch voor de Japanse anime sfeer maar door het volwassen thema en de gedetailleerde dialogen voelt het op veel momenten meer aan als een serie met live-action acteurs dan tekenfilmfiguren. Er is af en toe zelfs ruimte voor een klein beetje humor, maar uiteindelijk voelt de sfeer vooral duister en spannend aan.

Ondanks mijn enthousiasme zag ik zeker nog wel wat verbeterpunten. Zo verdienden sommige karakters wel wat meer diepgang en miste met name bij enkele relaties onderling het achterliggende verhaal een beetje. Meer afleveringen met daardoor tijd voor een betere karakterontwikkeling van de bijrollen zou een vervolg dan ook zeker nog beter maken. Met een goed en duidelijk einde hebben de makers de serie op zo een manier afgesloten dat het verhaal een begin en einde heeft. In de aftiteling wordt wel een kleine hint gegeven naar een eventueel vervolg, maar op dit moment is daar nog niks over bekend.

Gezien het beleid van Netflix omtrent hun series gonst het online inmiddels wel van de geruchten dat een tweede seizoen niet kan uitblijven, en ik hoop heel erg dat dit juist is. Je moet voor zo'n serie als B: The Beginning open staan want hoe je het ook wendt of keert, het blijft wennen om naar een tekenfilm van dit thema te kijken. Wanneer je het voor elkaar krijgt je hier overheen te zetten zal het verhaal echter pas goed binnen komen en indruk maken. Bij mij was dit zeker het geval en mocht het dan ook nog niet duidelijk zijn, ik vond dit eerste seizoen geweldig!

B: The Beginning
Volg B: The Beginning
Episode 6