Mandy Gelling-Potharst geeft "Baantjer het Begin - De film" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 1 Oktober 2019.
1
1

Baantjer het Begin - De film

Geen woning, geen kroning

In 1980 was ik vijftien, ik was niet politiek onderlegd maar de beelden van de tanks die door Amsterdam reden staan nog in mijn geheugen gegrift. Met kromme tenen keek ik naar de beelden van de kroning op de Dam. Beatrix die haar moeder Juliana bedankte en het publiek tot stilte moest manen. Nee, die kroning wil ik liever vergeten. Het is volgens mij ook één van de zwartste bladzijden van het naoorlogse Amsterdam. In deze tijd maken we kennis met een jonge Jurriaan ‘Jurre’ de Cock (Waldemar Torenstra, Vechtershart).

De Cock komt tijdens deze hevige rellen aan in Amsterdam. Op bureau Warmoesstraat wordt hij door wachtcommandant Selma (Jelka van Houten, Harkum) naar Lowietje gestuurd. Daar maakt hij kennis met Tonnie Montijn (Tygo Gernandt, Dokter Tinus) hij zal zijn partner gaan worden in deze woelige tijden. De Cock komt uit Urk en is dus nog niet zo gewend aan het woelige leven in Amsterdam. Door de rellen en zijn no-nonsens partner valt de Cock met zijn neus in de boter. In de grachten drijft een lijk en dat is het begin van een nieuwe zaak voor de Cock met cee-oo-cee-kaa.

Torenstra is een uitstekende jongere versie van de Cock. Hij doet mij Römer niet helemaal vergeten maar dankzij ook het uitstekende acteerwerk van hem en zijn medespelers en de tijd waarin de film zich afspeelt is dat niet erg. Torenstra moet duidelijk in de rol groeien en gelukkig krijgt hij daar in januari 2020 de kans voor als de serie van start zal gaan. De film is niet slecht, de authentieke beelden verweven door de film maken het geloofwaardig. Gernandt steelt de show als een Amsterdamse smeris die niet alle regels even nauw neemt.

de Cock met cee-oo-cee-kaa

Ook Peter Bolhuis (Klem) als de politiechef die de burgemeester rustig moet houden maar ook moet zien te zorgen dat ‘zijn mannen’ zich aan de spelregels houden is mooi om te zien. De chef heeft het duidelijk moeilijk met de correcte de Cock en je hoort hem bijna zeggen “D’r uit de Cock.” Als Baantjer het Begin - De film een kleine indicatie is voor de serie kunnen de fans zich verheugen op een aardige nieuwe Baantjer die nergens boven zijn illustere voorganger zal gaan uitsteken maar zal zorgen voor wekelijks vermaak.

De film, die ik in de bioscoop heb gezien, is een aardige pilot voor de serie. Maar helemaal nergens wordt het spectaculair of spannend. De actiescènes zijn aardig en mooi in beeld gebracht maar het is niet zoals we Baantjer kennen. Uiteraard is het lastig om een vergelijking te maken, maar de boeken en de serie waren gespeend van sensatielust. De Cock gaat niet vreemd, draagt geen wapen en vloekt niet. Dan willen ze het goed maken met een ‘nieuw’ soort de Cock. Leuk maar doe maar niet. Er is en was niets mis met de Cock van Appie Baantjer.

Dat Lowietje er in zit en dat de Cock midden in Amsterdam woont is leuk. En hij begint in een tijd waarbij Amsterdam niet op zijn mooist is. We zien het begin van de jonge rechercheur. Wellicht is hij zo geworden als wij hem kennen in de vertolking van Römer door het Amsterdam en de rol die zijn partner speelt. Misschien is hij altijd al zo geweest en is Urk nooit uit de man verdwenen. Geen idee, maar ik hoop het te gaan zien in de nieuwe serie die net als de film bij RTL 4 en Videoland te zien zal zijn.

7 punten voor een aardige film die wellicht een mooie begin zal zijn voor de nieuwe serie Baantjer het Begin.
Volg Baantjer het Begin
Aflevering 8