Selena van der Tholen geeft "Baby - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Selena van der Tholen op 10 Maart 2021.
2
0

Baby - Seizoen 1

Baby is een Italiaanse serie over jongeren op een van de duurste scholen in Rome. Ondanks dat ze een goed leven leiden, mede door hun ouders, hebben ze het in veel situaties lastig.

Baby is een serie die veel in opspraak is geweest omdat de serie het leven van een (minderjarige) prostituee zou verheerlijken. Ik kan nu al zeggen dat dit allesbehalve waar is. De beschuldigingen stonden al online voordat Netflix de serie gelanceerd had. Oftewel, mensen gingen oordelen op iets wat ze nog niet eens gezien hadden.

De serie gaat voornamelijk over twee meiden, Chiara Altieri (Benedetta Porcaroli) en Ludovica (Alice Pagani), die een totaal verschillend leven leiden. Hoewel de meiden allebei op een van de duurste scholen van Rome zitten, verschillen hun thuissituaties enorm. Chiara is iemand die goed haar best doet op school om zo een goede toekomst te krijgen. Ze slaapt ook stiekem met de broer van haar beste vriendin. Ludovica, door haar vrienden Ludo genoemd, doet het daarentegen minder goed op school. Ze rookt, gaat veel uit en heeft ook al wel het een en ander gedatet. Zo lekt er een filmpje uit en staat ze door de hele school bekend als slet.

Dat Chiara en Ludo uiteindelijk vrienden worden, verbaast me niks. Chiara is gefascineerd door het feit dat Ludo lekker doet waar ze zin in heeft, iets wat Chiara niet kan. Na een paar nachten samen uitgaan in dezelfde club laten twee mannen hun ogen de meiden vallen. De oudere is duidelijk de baas en de jongere man de meeloper. Chiara en Ludo komen in een soort dubbelleven terecht. Op school moeten zij twee normale meiden voorstellen terwijl zij zich ’s nachts begeven in verschillende hotelkamers en bedden van meerderjarige mannen.

Ik snap niet waarom mensen zich druk maakte over de verheerlijking. Het is logisch dat de seriemakers laten zien dat de meiden door dit werk geweldige tassen en kleren kunnen kopen. En hoewel ik begrijp dat hier verheerlijkend over gedacht kan worden, is - hoe verder je in de serie komt - duidelijk te zien dat dit helemaal niet zo zaligmakend is. De meiden krijgen het zwaar door alle geheimen, gevoelens voor andere jongens zitten in de weg en het gevoel van macht dreigt weg te vallen.

Normaal gesproken kijk ik niet snel naar buitenlandse series. Eens in de zoveel tijd doe ik dat wel, ik zet alleen de taal op Engels waardoor er negen van de tien keer niets van klopt op gebied van liplezen. Dit is een van de eerste series die ik volledig in de oorspronkelijke taal heb gekeken, het Italiaans. Het stoorde me totaal niet, wat ik niet had verwacht.

Het eerste seizoen heeft zes afleveringen. De serie heeft op dit moment drie seizoenen. Het gerucht gaat dat dit ook meteen het einde is.
Volg Baby
Beyond the Aquarium