Ron Schoonwater geeft "Babylon Berlin - Seizoen 4" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 december 2023.
4
0

Babylon Berlin - Seizoen 4

Babylon Berlin blinkt in (bijna) alles uit.

Het vierde seizoen is een combinatie van maffia, opkomst van nazi's en een rasechte spionageserie. Dat alles met een obscuur randje. Vooral de complexe relatie tussen politie-inspecteur Gereon Rath en zijn broer zorgen daarvoor. Vreemd genoeg is dit, ondanks het heftige begin helemaal geen belangrijke verhaallijn. Het wordt pas langzaam duidelijk waarom de korte obscure flitsen van het verhaal tussen Gereon en zijn broer centraal staan. Het tekent de kwaliteit van de makers. De eigenzinnige manier van een verhaal vertellen die over meerde personages en situaties gaat past perfect bij de turbulente tijd waarin zich alles afspeelt.

Babylon Berlin
© Sky Deutschland

De serie nadert steeds dichter de machtsovername van de nazi's in Duitsland. Gereon speelt hierin verrassend genoeg een rol. Hij volgt de leider van de Berlijnse tak van de NSDAP. Er lijkt een confrontatie te ontstaan tussen deze Berlijnse tak en degenen die Hitler volgen. Alsof dat niet genoeg is wordt Gereon ook de wereld in gesleept van de Duitse onderwereld. Ook daar is een machtsstrijd gaande. Die wordt aangewakkerd door een zeer onverwachte kracht. Gereon moet alles op alles zetten om de partijen tot bedaren te brengen. De vraag is of dit lukt.

Babylon Berlin behoort ook met het vierde seizoen tot een van de beste series van de afgelopen jaren.

Gelukkig wordt Gereon niet alleen bijgestaan door de Berlijnse politiemacht. Charlotte ondersteunt hem waar zij kan. De twee lijken elkaar steeds meer te vinden. Helaas worden beide door privé beslommeringen afgeleid. In Babylon Berlin is het tot kunst verheven om verschillende verhaallijnen tot op de puntjes uit te werken en bij elkaar te houden. Naast Gereon en Charlotte zijn er namelijk nog veel meer hoofdpersonages die een belangrijke rol spelen. Hoewel hun verhaal los lijkt te staan van elkaar blijkt er telkens toch weer een haakje te zijn waarmee de verhalen met elkaar verbonden worden. Dat geldt voor het spionage verhaal tussen nazi's en communisten, de diamantenroof en het verhaal van twee personages die iets te kritisch zijn geweest tegen de machthebbers. Het is werkelijk subliem gedaan dat een verhaal met zoveel lagen nog steeds zo makkelijk wegkijkt.

Babylon Berlin
© Sky Deutschland

Babylon Berlin is met zijn sepia beelden, de eigenzinnige aanpak en het feit dat het een verhaal verteld over een periode die nogal onderbelicht is een absolute topper. De Duitsers weten absoluut de sfeer van hoop, wanhoop, machtsstrijd en onvermogen mooi neer te zetten. Op straat heerst de wanorde en de politie krijgt het steeds moeilijker. Dat komt mede door de belangenverstrengeling en corruptie in het korps zelf. Elke partij heeft zijn tentakels diep geworteld in het centrum van de macht. Het politieke en militaire steekspel vindt daardoor haar weerslag in de maatschappij. De kunst van Babylon Berlin is dat het nog steeds een enerverende, spannende en, wanneer er om gevraagd wordt, frivole aanpak kent. Babylon Berlin behoort ook met het vierde seizoen tot een van de beste series van de afgelopen jaren.
Volg Babylon Berlin
Episode 12
Episode 12