Mandy Gelling-Potharst geeft "Baptiste - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 17 juli 2019.
1
0

Baptiste - Seizoen 1

“He traveled the world to save the lives of others.”

Baptiste is de spin-off van de Britse BBC One serie The Missing. En helaas moet ik concluderen dat de serie Baptiste niet te vergelijken is met de moederserie. Laat ik voorop stellen dat Baptiste niet slecht is, maar kan niet in de schaduw staan van The Missing. Netflix zendt de serie uit als het derde seizoen van The Missing maar ik denk dat ze het beter het eerste seizoen van Baptist hadden kunnen laten. Je gaat toch automatisch het vergelijk maken met de eerste twee seizoenen terwijl dat niet nodig is.

Baptiste stond al een hele lange tijd op mijn wensenlijst, niet in de eerste plaats door de uitstekende hoofdrolspeler Tchéky Karyo. Maar ook vanwege het feit dat mijn dochter en haar vriend hebben gefigureerd in de serie en uiteraard wilde ik graag zien of ze in beeld zouden komen. De detectiveserie speelde zich af in Amsterdam en de hoofdstad speelt dan ook een prachtige belangrijke bijrol in de serie.

I find a handful of missing and they call it a great career. But then there is an ocean of forgotten.

Voor een vakantie met zijn gezin is Julien in Amsterdam en daar wordt hij gevraagd om te helpen met een vermissingszaak. Maar niets is wat het lijkt zo blijkt in deze zaak en Julien moet alle zeilen bijzetten om er heelhuids vanaf te komen. Zeker als Edward Stratton (Tom Hollander, Taboo), Martha Horchener (Barbara Sarafian, Vossenstreken) en Kim Vogel (Talisa Garcia, Doctors) niet het achterste van hun tong laten zien.

Baptiste
© BBC One

And what about you, what are you going to do?

Baptiste laat zien dat het geen toeval was dat de detective in de serie The Missing de hoofdrol speelde. Karyo is gewoon goed als acteur en laat zien hoe je zonder veel poespas een rol overtuigend neer kan zetten. Helaas voor Karyo laat nu het script te veel steken vallen. Waar The Missing zo ontzettend goed in was, een ijzersterk verhaal en plot, is Baptiste dat juist niet. En dat gaat je als kijker irriteren. De fouten die de slimme detective opeens maakt. De tegenspelers die af en toe geen weg weten met het script. En hoe goed Karyo ook is hij kan dat niet in zijn eentje rechtbreien.

Tom Hollander is een waardige tegenspeler en doet wat hij moet doen, maar ook hij kan net als Karyo niet verhullen dat het verhaal gewoon domweg niet loopt. Er zijn te veel toevalligheden er worden te veel fouten gemaakt en dat nekt de serie. Maar er is een geluk bij een ongeluk; het zijn slechts zes afleveringen dus de meeste dialogen zijn ter zake doende en gaat het ook allemaal in een razend tempo. Sommige beslissingen die de karakters nemen worden niet uitgediept en dat is jammer. Maar je kunt niet alles proppen in zes afleveringen van 59 minuten.

Waar The Missing heel weinig aan toeval overliet laat Baptiste te veel aan toeval over. De diepgang is er niet, zeker voor mensen die The Missing hebben gezien zij zullen die diepgang waarschijnlijk missen. De pijn van een verdwenen geliefde, de zoektocht naar de persoon of personen. In Baptiste is het allemaal wat minder subtiel en spelen zaken als verdriet, opluchting, woede, wanhoop en rouw nauwelijks een rol. Of er een tweede seizoen gaat komen durf ik niet te zeggen. Ik zal het waarschijnlijk wel gaan kijken in de hoop dat ze het niveau van The Missing kunnen benaderen. 7 punten voor een redelijk goede serie die nergens als de spin-off van The Missing kan worden gezien.
Volg Baptiste
Episode 6
Episode 6