Hoe is het voor u om na SamSam, Het Zonnetje in Huis en Kees & Co weer terug te keren naar de komedie?
Op zich heel bijzonder. Ik maakte er op een gegeven moment drie per jaar. Dat waren echt de hoogtijdagen. Dat genre is nu bijna helemaal verdwenen. Je had Aaf, maar dat is het.
Als je ooit comedy hebt geregisseerd en je beheerst dat, dan verleer je het niet zo snel meer. Het genre en hoe je mensen aan het lachen moet krijgen veranderen niet. Het is heel leuk om te doen, ook met zo’n publiek er bij.
Dus het is waar? Er zit echt een live publiek bij?
Ik kreeg dat ook altijd bij Het zonnetje in huis. Mensen geloven niet dat het echt is. Die denken dat er een lachband is. Bij Bar Gezellig nemen we een aflevering op met zo’n 120 man publiek erbij... Je geeft een soort voorstelling. We repeteren de hele week, dan wordt er ’s middags een proefopname gedaan, zonder publiek. De generale repetitie. ’s Avonds nemen we iedere scène twee keer op met publiek er bij. Dat moet dan ook scène voor scène, in chronologische volgorde. Met een lachband in plaats van publiek werkt een serie heel anders. Een acteur houdt namelijk een pauze als het publiek lacht. Zonder een publiek is die pauze heel moeilijk te timen.
Komt het wel eens voor dat een grap niet aankomt bij het publiek?
Ja, soms. Dat kan aan de timing liggen, of de acteur zegt de zin net niet goed, het is te verklaren. Meestal lachen er wel mensen. Soms lacht er ook iemand op een moment waarvan ik denk 'wat is er hier nou grappig?’.
Cast Bar gezellig © Elvin Boer
Wordt Bar Gezellig iets anders dan weer een Amerikaanse rip-off?
Dat lees je wel eens op internet, maar daar moet ik me niks van aantrekken. Ik maak het op mijn manier. We bewerken de scripts van Cheers en vertalen ze naar het Nederlands. We hebben een andere set om het een Nederlands sfeertje te geven. Wat mensen vergeten is dat Het zonnetje in huis, Kees & Co, die waren ook allemaal overgenomen uit het buitenland. Maar als je er een Nederlandse wending aan geeft dan kan dat heel goed werken.
Hoe pak je die klassieke komedie sfeer weer op?
Wat heel belangrijk is, is de casting, naast de scripts natuurlijk. Daar valt of staat het mee. De casting is een belangrijke rol. Waar staat het karakter voor? Hoe speelt het in op het publiek? Daar keek ik naar toen ik de acteurs castte. Een karakter moet positief zijn. Zelfs als een karakter negatief is, moeten mensen er wel naar willen kijken. Ik lette totaal niet op het uiterlijk, zoals Ted Danson [hoofdrolspeler in Cheers] lijkt niet op Bastiaan Ragas. Maar waar staat zijn personage voor? Hij is een vrouwenverslinder die zelf in de bar niet al te veel doet. Bastiaan Ragas kan daar prima invulling aan geven. Je kijkt heel erg naar de karakters, hoe ze in elkaar zitten. De acteurs moeten er ook een eigen invulling aan geven. Daarom gebruik je de basis van de karakters, waar ze voor staan, wat doen ze.
Heb je met deze cast goud in handen?
Ik denk het wel. Deze cast is een hele goede samenstelling. Ze passen goed bij elkaar. Een serie moet groeien. Bij een tweede en derde serie merk je pas dat acteurs echt goed op elkaar zijn ingespeeld. Je ontmoet elkaar pas bij de lezing. Dan moet je in een week met elkaar gaan werken en een aflevering maken. Maar ik denk dat ze wel chemie hebben. Dat is het allerbelangrijkste, nog belangrijker dan de lach. Je hebt wel mensen die echt zoeken naar de grappen in een komedieserie. Maar als de chemie niet klopt...
Hoe lang ziet u Bar Gezellig door gaan?
Heel lang. Ik weet zeker dat dat kan. Het format is gewoon goed. Het heeft zich bewezen in het buitenland.
Waarom zouden kijkers moeten afstemmen op Bar Gezellig?
Omdat ze naar iets kijken wat inderdaad Bar Gezellig is. Het is een heel leuk genre wat je niet vaak meer ziet. Het is een gezellig avondje voor de televisie. Wat je hoort van mensen die de promo’s hebben gezien is dat het toch een genre is dat heel lang weg geweest is. Er is weer behoefte aan.
Bar Gezellig is vanaf woensdag 7 mei wekelijks om 21.30 uur te zien bij SBS6.