Baron Noir - Seizoen 1
7.5
Ron Schoonwater geeft Baron Noir - Seizoen 1 een 7.5.

Baron Noir - Seizoen 1

De politieke Franse televisieserie Baron Noir wordt regelmatig onterecht vergeleken met de Amerikaanse versie van House of Cards. Dit is hooguit om kijkers naar deze televisieserie te trekken. Baron Noir is veel realistischer. Als er al een vergelijking gemaakt wordt, dan zou het Deense Borgen veel meer voor de hand liggen.

Baron Noir draait om de sociale politicus Philippe Rickwaert (een perfecte rol van Kad Merad). Philippe is opgeklommen van arbeiderszoon naar parlementslid en burgemeester van Duinkerke. Het noorden van Frankrijk staat bekend om zijn industrie en is normaal gesproken een sterke socialistische basis. Philippe heeft er veel voor gedaan om zijn positie te bemachtigen. Hij is van idealist gegroeid naar strateeg en manipulator. Dat heeft hem veel opgeleverd, maar het zorgt er ook voor dat hij een donkere wolk boven zijn carrière heeft hangen.

Baron Noir
© Canal+

Philippe zijn oude kompaan Francis Laugier (Niels Arestrup) is in de running voor het presidentschap. Net als Philippe is hij een strateeg, maar hij heeft tevens een prominente rol gespeeld in de donkere wolk die boven de burgemeester van Duinkerke hangt. Wanneer dit geheim dreigt uit te komen, brandt de strijd tussen Philippe en Francis los. Wanneer blijkt dat Francis Philippe geen positie geeft in zijn in te richten kabinet zet Rickwaert verbeten alles in gang om een stok tussen de spaken te steken van Laugier. Hun onderlinge strijd brengt zelfs de partij in gevaar.

Tussen dit strijdgewoel ontstaat er ruimte voor de nieuwe socialisten. De belangrijkste personificatie hiervan is Amélie Dorendeu (Anna Mouglalis). Deze geslepen vrouw heeft geen arbeidersachtergrond en dat is direct een punt van strijd. Hoewel Philippe vanuit zijn verleden eigenlijk niets moet hebben van Amélie, ziet hij wel een kans om haar mee te krijgen in zijn strijd tegen Francis. Francis echter erkent die rol net zo goed. Amélie moet daarom tussen beide kampen vol met partij mastodonten, manoeuvreren om overeind te blijven.

Baron Noir is een politieke televisieserie voor gevorderden.

Baron Noir gaat, naast deze politieke strijd tussen kopstukken van de partij, ook over de situatie van degenen die daardoor meegezogen worden. De nieuwe lichting met eigen idealen en de goedgelovige volgers die er pijnlijk achter komen dat de politiek geen vrienden kent. Als je immers als een bedreiging wordt gezien, kan het zomaar gebeuren dat iemand die je vertrouwt je een mes in je rug steekt. Baron Noir geeft ook ruimte aan het privéverhaal van Rickwaert. Zijn dochter Salomé (Lubna Gourion) is net zo'n idealist als haar vader ooit was. Als blijkt dat haar vader meer op zijn kerfstok heeft, vertroebeld dat hun onderlinge relatie.

Baron Noir
© Canal+

Baron Noir is een politieke televisieserie voor gevorderden. De vaart zit er stevig in. Het switchen van het ene naar het andere kamp en het telkens wijzigen van strategie zorgt ervoor dat je als kijker constant alert moet blijven. In die zin is Baron Noir geen serie om eens lekker ontspannen voor de televisie te gaan hangen. Wel geeft het een uniek inkijkje in de wereld achter de (Franse) politiek. Voor liefhebbers van politieke televisieseries is Baron Noir een echte aanrader. Voor anderen is het misschien iets teveel politiek, machtsstrijd en (strategische) manipulatie. De drie seizoenen van Baron Noir zijn te koop via Lumière. De andere twee seizoen worden ook gerecenseerd op MijnSerie.

Over de auteur, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater