Bates Motel - Seizoen 4 (DVD)
8
Liesbeth de Raaf geeft Bates Motel - Seizoen 4 (DVD) een 8.

Bates Motel - Seizoen 4 (DVD)

Bates motel blijft mijn aandacht vasthouden van het begin tot het eind, zonder het verslavende gevoel erbij. Het is niet dat ik niet kan wachten tot het volgende seizoen komt, maar ik vind het wel vermakelijk om te zien. Ik ben er niet via de logische volgorde mee begonnen, ergens op de helft van het eerste seizoen viel ik er namelijk pas in. Ik bekeek het tweede seizoen en bedacht me toen dat ik het eerste seizoen maar eens helemaal moest bekijken. Het is mooi hoe ze het verhaal van de film gebruiken, maar er toch geen exacte kopie van hebben gemaakt. Je zou soms zelfs bijna vergeten dat het van een film afgeleid is tot er van die kenmerkende overeenkomsten omhoog komen.

Nu zijn we alweer aan het vierde seizoen toe en het enge gevoel dat Norman Bates (Freddy Highmore, Charlie and the Chocolate Factory) oproept, groeit en groeit. Al bij de eerste afleveringen van seizoen vier zat ik in spanning met de gedachte: 'zou het nu bijna gebeuren?' Als je de films kent, weet je namelijk dat het niet goed gaat aflopen voor moeder, Norma Bates (Vera Farmiga, The Conjuring), en ik ben erg benieuwd of en hoe ze dat gaan verwerken in de serie. Het mooie aan deze serie is wel, dat de mentale toestand van Norman duidelijker wordt; iets wat ik uit de film nooit heb gehaald. Uiteraard kan dit er ook aan liggen dat ik toen ik de film keek jonger was en niet zo veel nadacht over dat soort onderwerpen. Gelukkig denken de schrijvers van de serie Bates Motel daar wel over na!

Ik vind de acteurs heel erg goed gekozen en je kan ze ook goed zien groeien in hun rol. Ieder seizoen worden ze beter en daarmee ook enger. Norman leek in het eerste seizoen zelfs nog ietwat te lief om de rol van de gruwelijke Norman Bates te vervullen, maar in dit seizoen is dat totaal geen zorg meer. Hij weet de rol zo goed neer te zetten, dat je hem letterlijk kan zien veranderen tijdens een van zijn buien. Zijn pupillen worden groter en groter tot er alleen nog maar woede en haat te zien is. Je zou toch maar zo'n zoon hebben! Nou heeft Norma ook zo haar eigenaardige trekjes, die in dit seizoen helemaal mooi naar voren worden gehaald, nota bene door Norman zelf.

Bates Motel
© A&E

Ter afwisseling van de psychologische ontwikkelingen schakelen we in dit seizoen ook geregeld even over naar Norma's andere zoon, Dylan (Max Thierot, Texas Rising), en de beste vriendin van Norman, Emma (Olivia Cooke, The Secret Of Crickley Hall). Dit zou je de dramatische kant van de serie kunnen noemen, maar toch is de voorzichtige ontluikende liefde tussen Dylan en Emma vermakelijk om te zien. Ik vind Dylan op de een of andere manier gewoon niet passen in de serie. Als broer van Norman, maar dan zo anders en hij lijkt ook zo verstandig, behalve zijn beroepskeuze dan. In de serie heeft iedereen wel macabere trekjes, zelfs rechercheur Romero (Nestor Carbonell, Lost), maar Dylan lijkt alleen apart door de traumatische manier waarop hij verwekt is. Soms lijkt hij in een heel andere serie te spelen, maar dan komen de verhaallijnen bij elkaar en past het toch. Toch kan hij mij niet overtuigen als zoon van Norma en halfbroer van Norman.

Emma speelt haar rol ook erg goed; ze is heel overtuigend als meisje, dat haar leven lang heeft moeten worstelen met overleven. Ik was er in het tweede seizoen van overtuigd, dat zij niet lang zou blijven en misschien zelfs tot een van de slachtoffers van Norman zou gaan behoren. Dat had ik dan niet heel erg gevonden, omdat ik haar rol in eerste instantie niet zo leuk vond. Ze heeft echter het tegendeel bewezen en is zelfs een belangrijk iemand voor de familie geworden. Alhoewel haar acties misschien toch een keer tegen haar kunnen gaan werken, maar dat zullen we nog wel zien. Gelukkig heeft ze Dylan om haar te helpen.

Van seizoen vijf verwacht ik nog meer gekte, moorden en misschien zelfs hetgene wat we allemaal verwachten. Ik geloof dat de serie nog heel lang door kan gaan, zelfs wanneer Norman het onvergeeflijke uitvoert. Alleen neem ik niet graag afscheid van sommige acteurs en op een bepaald punt, zou dat wel onvermijdelijk worden voor sommige. Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe het verder gaat. Een einde waarin ze allemaal gelukkig en lang leven heb ik helaas niet voor Bates Motel in het vizier.

Wat zou moeder ervan vinden?

Over de auter, Liesbeth de Raaf

Liesbeth de Raaf
De keuze om een recensent bij MijnSerie te worden, was snel gemaakt voor Liesbeth. Ze heeft namelijk altijd van series kijken en schrijven gehouden. De voorkeuren van Liesbeth gaan voornamelijk uit naar horror en fantasie, maar ook andere categorieën gaat ze niet uit de weg.
Bekijk profiel van Liesbeth de Raaf