5
Bartwin v/d Pols geeft "Beck - seizoen 5" een 5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 18 november 2015.
0
0

Beck - seizoen 5

Beck is een serie voor de liefhebber van echte detective verhalen in de lijn van beroemde Britse series als Inspecteur Morse en Midsomer Murders. Er ligt sterk de nadruk op het recherchewerk en de verhaallijnen verlopen doelbewust en kalm tot de ontknoping van elke aflevering. Dit is inmiddels seizoen 5 van de serie en deze dvd box kent 4 afleveringen met elk een afgerond verhaal.

De serie draait om inspecteur Martin Beck (Peter Haber, Män som hatar kvinnor) die volledig voldoet aan het stereotype beeld dat hoort bij een senior onderzoeker: kalm en doortastend als het nodig is. Hij wordt bijgestaan door zijn vaste collega Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt, In a better world/Haevnen) die de jeu geeft aan de samenwerking met de meer serieuze Martin Beck. Gunvald is meer het haantje en strooit zo nu en dan met humoristische, vileine opmerkingen. Waar Martin rustig is en nog eens nadenkt over zijn reactie, steekt Gunvald zijn mening niet onder stoelen of banken. Om hen heen staat een team van onderzoekers die allemaal wat jonger zijn om de gemiddelde leeftijd wat te doen dalen en om wat moderne invalshoeken toe te voegen.

En dat heeft de serie dan ook flink nodig. Met een looptijd van een gemiddelde speelfilm per aflevering (90 minuten) wordt ruim de tijd genomen om elk afzonderlijk verhaal neer te zetten

Beck is een serie voor de liefhebber van echte detective verhalen

, inclusief karakterontwikkelingen en de sociale verwikkelingen van de hoofdrolspelers. Dit vergt dat je als kijker even moet schakelen: Beck is een bijna trage, doelbewuste serie met de nadruk op het recherche werk. Uiteraard past dit bij het genre. En omdat dit alweer seizoen 5 van de serie is zal er een dankbaar publiek voor zijn. Ben je echter meer gewend aan de actiegerichte variant van detectives en misdaadseries (denk: Sherlock, CSI, Major Crimes, etc.), dan is het even wennen.

Voordeel van deze aanpak is dat de karakters met het verloop van de aflevering zich steeds beter ontwikkelen en dat je als kijker je kunt verbinden met hun levens en hun keuzes. Dit levert een meer realistische blik op de achtergronden die horen bij de verhalen over misdaad. Bovendien toont Zweden zich een prachtige locatie voor de afleveringen: grimmig en koud. Dit wil niet zeggen dat de onderwerpen van de vier afleveringen saai zijn: criminele afrekeningen, cocaïnehandel, terreurcellen en autodieven komen allemaal langs in dit seizoen.

Daarnaast krijgt het duo Beck/Larsson te maken met een nieuwe, jonge chef die harder duwt op het snel halen van resultaten en dat levert natuurlijk wat weerstand op. Verder zijn er wat hints naar de eerdere seizoenen en komen eerdere tegenstanders uit het verleden terug om wat extra spanning toe te voegen. Ook is er genoeg ruimte voor alle sociale perikelen in het leven Martin Beck, zoals met zijn dochter en zijn kleinzoon. Kortom, er is voor de echte liefhebber van deze serie genoeg te genieten in seizoen 5.

Ondanks de moderne misdaad zaken zakt de spanningsboog soms door tot onder de ondergrens

Aan de andere kant moet wel gezegd worden dat zelfs voor de liefhebber van dergelijke series het qua spanning soms echt even doorbijten is. Ondanks de eerder aangehaalde spannende, moderne misdaadzaken zakt de spanningsboog soms door de ondergrens. En dan gaat het je irriteren dat Martin Beck vrijwel onaangedaan door elke zaak heen schuifelt en komen de macho babbels van tegenhanger Larsson eerder wat sneu over dan stoer. Dan houden de diverse peinzende blikken in de verte van de rechercheurs en verdachten eerder het verhaal op dan dat het toevoegt.

Als kijker kun je zien dat de serie een sterke basis kent die, wanneer het wel goed loopt, dit ook direct omzet in spannende afleveringen. Met onderkoelde humor tussen de hoofdrolspelers en aansprekende emoties in hun persoonlijke levens tussendoor. Helaas zijn wat mij betreft deze momenten tijdens de vier afleveringen te weinig aanwezig voor een voldoende.
Volg Beck
Deadlock
Deadlock