Behind Her Eyes - Seizoen 1
6.5
Hessel Hoekstra geeft Behind Her Eyes - Seizoen 1 een 6.5.

Behind Her Eyes - Seizoen 1

Met Behind Her Eyes levert Netflix een degelijke en vlotte psychologische thriller af die fans van The Stranger (2020) en Safe weer een paar uur zoet weet te houden. Maar of je het einde kan waarderen, dat laat ik in het midden.
Een jaar of tien geleden las ik de Torchwood-roman Into the Silence. Vanaf dat moment was ik verslingerd aan Sarah Pinborough, die toen vooral horrorboeken schreef. Het griezelige sfeertje, de vlotte schrijfstijl en spannende verhaallijnen in haar boeken trokken me. De afgelopen paar jaar heeft Pinborough zich echter gestort op psychologische thrillers met soms een klein bovennatuurlijk randje en dat levert vaak amusante verhalen op. Ook Behind Her Eyes (in het Nederlands vertaald als Wat Jij Niet Ziet) is daar één van en betekende een internationale doorbraak voor Pinborough. En het zou niet lang duren totdat het verfilmd zou worden.

Tijdens een avondje uit zoent de alleenstaande moeder Louise (Simona Brown, The Little Drummer Girl) met de mysterieuze David (Tom Bateman, Da Vinci’s Demons) zonder te weten wie hij is. De volgende dag krijgt ze de schrik van haar leven als David haar nieuwe baas blijkt te zijn. David en zijn vrouw Adele (Eve Hewson, The Knick) lijken een perfect stel en Adele en Louise worden al snel beste vriendinnen. Maar hoe meer het leven van Louise met de levens van David en Adele verstrengeld raakt, des te meer ze begint te merken dat er iets niet klopt in hun relatie.

Behind Her Eyes is een vlotte en degelijk gemaakte Netflix-productie

Met Behind Her Eyes heeft Netlix een waardevolle opvolger van series als Safe en The Stranger (2020) gevonden. Net als bovengenoemde series is ook dit een vlotte thriller vol plotwendingen die makkelijk wegkijkt. Zoals we van Netflix kunnen verwachten is dit gewoon een degelijk gemaakte serie waar qua regie en acteerwerk weinig mis mee is. Het is lekker gemonteerd, moet even op gang komen, maar heeft daarna een prima tempo. De broeierige sfeer en goede hoofdrolspelers (vooral Simona Brown) geven het verhaal een lekkere constante spanning die heerlijk onder je huid gaat zittten. Want wat is er nou precies aan de hand? Ook het verhaal zit tot op zekere hoogte goed in elkaar, en de gebeurtenissen volgen elkaar logisch op. Tot het einde.

Of je het einde kan waarderen, dat laat ik aan jou over

Toen het boek verscheen werd er op sociale media met de hashtag #WTFthatending al een flinke hype gecreëerd. Er zou aan het einde een twist zitten waardoor je totaal uit het veld geslagen wordt. En wat je ook doet, verklap het einde absoluut niet. Dit ga ik natuurlijk ook niet doen. Wel ga ik vertellen dat deze wending ook in de verfilming zit. En net zoals toen ik het boek las, was ik er niet heel erg gecharmeerd door. Je wordt inderdaad uit het veld geslagen, maar ik vond het teveel uit het niets komen om daadwerkelijk een impact te maken. Maar de meningen hierover zijn ontzettend verdeeld, heb ik gemerkt. Sommige mensen vinden het een meesterzet. Anderen, zoals ik, vinden het net iets te ver gezocht. Maar misschien kan jij, de lezer van deze recensie, het einde wel waarderen.

Van het boek Behind Her Eyes heeft Netflix een aardige, onderhoudende serie gemaakt. Als je van de verfilmingen van de Harlan Coben-boeken houdt, dan ga je dit ook leuk vinden. Of je de twist op het einde ook kunt waarderen, dat is aan jou. Zelf was ik er niet heel erg onder de indruk van. Wat deze serie hopelijk verder teweeg brengt, is dat we in de toekomst meer Pinborough-verfilmingen krijgen. Amazon heeft al een verfliming van haar boek Dead To Her (Over Haar Lijk) aangekondigd, en ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

Over de auter, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra