Hessel Hoekstra geeft "Being Human - Complete serie" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 7 Mei 2021.
4
0

Being Human - Complete serie

Ondanks dat Being Human al dertien jaar oud is, is het nog steeds een heerlijke serie die het gegeven van drie bovennatuurlijke huisgenoten met beide handen weet aan te grijpen.

Een weerwolf, een vampier en een geest wonen samen in een huis… het klinkt als het begin van een flauwe mop, maar het is ook letterlijk de omschrijving van Being Human. Deze bovennatuurlijke dramaserie liep tussen 2008 en 2013 op BBC Three en was goed voor vijf seizoenen met in totaal 36 afleveringen (of 37, als je de pilot meetelt). Being Human was onderdeel van een genre dat tussen 2008 en 2016 populair was in Groot-Britannië. Hier betrof het zwartkomische bovennatuurlijke dramaseries waarin de hoofdrollen weggelegd waren voor jongvolwassenen. Ook series als Misfits, Utopia, The Fades en In the Flesh waren onderdeel van deze trend. Maar Being Human was één van de eerste series van dit kaliber.

De serie begint wanneer vampier Mitchell (Aidan Turner, Poldark) en weerwolf George (Russell Tovey, Years and Years) samen in een ziekenhuis in Bristol werken en allebei op zoek zijn naar een nieuwe woning. Ze besluiten een goedkoop huis te huren waar een griezelig sfeertje hangt en waar geen van de vorige bewoners het lang heeft uitgehouden. Want hier waart de geest van de onlangs overleden Annie (Lenora Crichlow, Avenue 5) nog rond. In Being Human zien we hoe dit drietal irritante buurtbewoners, andere bovennatuurlijke wezens, maar vooral elkaar probeert te overleven.

Being Human weet de juiste balans te vinden in bovennatuurlijk en natuurlijk

Wat Being Human uniek maakt is de balans tussen het bovennatuurlijke en het normale bestaan. Want ook weerwolven, vampiers en geesten krijgen post, hebben vervelende huisbazen en moeten de afwas doen. In tegenstelling tot een serie als What We Do In The Shadows wordt dit hier niet tot in het belachelijke geparodieerd. In plaats daarvan komen er af en toe cynische grapjes doorheen, bijvoorbeeld over wat geesten nou eten en hoe vampiers naar hun werk gaan. Hierbij gaat de serie speels om met de bekende clichés over bovennatuurlijke wezens. Ook de bovennatuurlijke elementen in de serie zijn sterk. Zo zien we moordlustige vampiersektes langskomen, maar we leren ook hoe je als weerwolf nou om moet gaan met een liefdesrelatie.

Wat dat betreft is Being Human innovatief te noemen. Bedenker Toby Whithouse komt met leuke vondsten en interessante uitgangspunten voor zijn verhaallijnen. Veel afleveringen staan redelijk op zichzelf, maar er loopt ook een rode draad door de seizoenen heen. En deze seizoenslange verhaallijnen zijn erg sterk. Elk seizoen wordt de status quo weer compleet overhoop gegooid. Hierdoor kan de serie veel ideeën kwijt en ook de latere seizoenen voelen fris aan. Doordat de seizoenen vrij kort zijn (zes tot acht afleveringen) heb je ook niet het idee dat de serie eindeloos aan het rekken is en de boel alleen maar wordt opgevuld.

De ideeën die deze serie opgooit zijn innovatief en origineel

Door de jaren heen heeft Being Human een sterk ensemble van acteurs om zich heen verzameld, en vooral het originele trio van Mitchell, George en Annie werkt heel goed. Het drietal heeft een fantastische chemie en in elke combinatie zijn ze leuk om op het scherm te zien. In de latere seizoenen voegen acteurs als Sinead Keenan (Porters), Michael Socha (Once Upon a Time in Wonderland), Damien Molony (Ripper Street) en Kate Bracken (One Of Us) zich bij de cast. Het is wel jammer dat de meeste acteurs die vanaf het begin meededen de serie na het derde seizoen verlaten hebben. Hiermee krijg je ook een beetje het gevoel dat de nieuwkomers moeten opboksen tegen hun voorgangers en de leegte die achterblijft niet helemaal kunnen opvullen.

Ik vind Being Human zelf een ontzettend leuke serie, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vindt. Het blijft namelijk Brits en de Britten hebben zo hun eigen stijl. Het oogt allemaal wat stoffig en goedkoop, en zeker in het begin komt de serie traag op gang. Ook het feit dat deze serie ongeveer tien jaar oud is, is te zien aan de speciale effecten. Vooral de weerwolventransformaties zien er niet uit. Mocht je iets zoeken dat wat sneller gaat en er wat flitsender uitziet, dan kun je de Amerikaanse remake altijd nog proberen.

Being Human was in haar tijd een vernieuwende serie die feilloos verschillende genres met elkaar wist te verbinden. Deze serie kon rekenen op intrigerende verhaallijnen en een ontzettend leuke groep acteurs. En ondanks dat het al wat ouder is en soms een beetje stoffig overkomt, is het nog steeds ontzettend leuk.
Volg Being Human
The Last Broadcast
The Last Broadcast