7.5
Bo Verhoef geeft "Believe - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 15 Maart 2014.
0
0

Believe - Eerste aflevering

Een serie die begint met een gelukkig ogend gezinnetje in een auto, waarbij het lieve schattige meisje op de achterbank een griezelig slaapliedje zingt, belooft veel goeds. Vooral wanneer de auto met opzet geramd wordt door een andere auto en hierdoor over de reling in de bossen belandt, wordt het interessant. Binnen enkele minuten zien we hoe de nekken van de ouders worden gebroken, niet eens door toedoen van het ongeluk zelf, en hoe het lieve, schattige meisje alleen achter blijft. Pas dan weet je het; Believe, de nieuwste sci-fi dramaserie van de Amerikaanse zender NBC is begonnen.

Het lieve, schattige meisje in de auto is Bo (nieuw jong talent Johnny Sequoyah), een jong meisje met diverse ongelooflijke, paranormale gaven die nog niet echt meteen duidelijk zijn. Wel zien we in de eerste aflevering dat deze krachten variaties zijn op telepathie, helderziendheid en de macht over het gedrag van dieren. Door deze krachten is zij een doel voor verschillende schimmige en kwaadwillige organisaties, die haar willen bezitten en gebruiken voor hun eigen doeleinden. Gelukkig is er ook een groep goede mensen, die haar willen beschermen totdat de wereld klaar is voor haar gaven.

De leider van deze goede groep is Milton Winter (gespeeld door Delroy Lindo, The Chicago Code). Om Bo te beschermen zorgt Winter ervoor dat de gevangene Tate (overtuigend gespeeld door Jake McLaughlin, bekend van Warrior en Safe House), die onterecht een doodstraf op zijn hoofd heeft staan, vrij komt. Winter wil namelijk dat hij gaat dienen als persoonlijke beschermer van Bo en een ouderlijk figuur voor haar zal zijn. Tate ziet dat niet meteen zitten, maar door Winters overtuiging gaat hij er toch voor.

Al met al een "vrij normaal" script voor een serie. Het zijn weer paranormale krachten en mensen die daar op jagen. Toch is Believe een bijzondere serie. Door het heftige begin kom je meteen midden in het verhaal binnen. Daarnaast krijgen de verschillende verhaallijnen, het individuele verhaal van Bo, het individuele verhaal van Tate en het verhaal van de slechteriken, allemaal evenveel aandacht. Hierdoor krijg je als kijker het gevoel dat je bij alle karakters al wel een goed beeld hebt na de eerste aflevering.

Wat Believe ook bijzonder maakt is de chemie tussen Bo en Tate. Deze is nog niet gelijk aanwezig, vooral door Tates houding tegenover kinderen. Toch groeit er in het verloop van de aflevering iets tussen hen. Het goede van Bo doet het slechte van Tate teniet, ook al straalt de irritatie van Tates gezicht af elke keer als Bo haar mond open doet. Wanneer de aflevering eindigt met een interessante wending, wordt de chemie nog veel sterker en ben je als kijker erg benieuwd naar alles wat komen gaat.

Het sterkste punt van Believe is het feit dat Johnny Sequoyah een echt kind neerzet. Heel vaak zijn de series waarin kinderen de hoofdrol spelen niet echt realistisch, aangezien schrijvers vaak niet de essentie van het kind zijn kunnen weergeven. Bo handelt echter als een echt kind, met gekke gedachtes, eigenwijze opmerkingen en spontane handelingen. Helaas is er ook een duidelijk minpunt aan Believe. Zo zijn de vechtscènes erg nep en overdreven en had dat van mij wel een stuk minder gemogen, maar we kunnen natuurlijk niet alles hebben.

Believe heeft mij daarom vrij positief verrast. Ik was bij het lezen van de omschrijving en het zien van de trailer van de pilot niet meteen overtuigd. Ik was bang voor de zoveelste paranormale serie en een afwezige chemie tussen het kind en de rest van de cast. Ik ben daarom blij dat de chemie zeker wel aanwezig is en sterker wordt door de interessante verhaallijnen. Daarnaast doet de vrouwelijke vijand uit de serie me heel erg denken aan Ruth Wilson in Luther, waar ik ontzettend fan van was toen ik Luther keek. Al met al een serie die mijn aandacht zeker heeft en ik ben dan ook erg benieuwd naar het verloop van deze serie!
Volg Believe
Perception
Perception