7.5
Peter Rotthier geeft "Berlin Station - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 28 februari 2019.
0
0

Berlin Station - Seizoen 1 (DVD)

Klokkenluiders zijn de gesel van heel wat organisaties en regeringen. Ze worden beschouwd als valsspelers of spionnen en kunnen op weinig begrip rekenen van de organisatie of overheid waarover ze een boekje open doen. Je hebt ook twee soorten klokkenluiders. Sommigen zijn jaren lang kind aan huis bij de organisatie, anderen gebruiken hun computer om de geheimen van anderen te zoeken en bekend te maken.

Berlin Station
© MGM+

In de Amerikaanse spionageserie Berlin Station is de jacht op zo’n klokkenluider de insteek. De kerel noemt zich Thomas Shawn en dreigt ermee heel gevoelige informatie te zullen lekken. De man werkt vanuit Europa, dus stuurt de CIA een geheim agent naar Berlijn. Daniel Miller (Richard Armitage) speelt de agent van dienst en mag alle registers open trekken in zijn jacht op Shawn en eventuele andere verraders in Berlijn.

Berlin Station is zo’n serie die traag op gang komt en waarbij je als kijker de eerste aflevering moet uitzitten om op weg te raken. Als teaser is die eerste aflevering ook niet direct een hoogvlieger. Het mag zelfs een wonder heten dat Berlin Station een tweede seizoen kreeg. Met dank aan de vele doorbijters die toch voldoende aangetrokken werden door het verhaal om ook aan de tweede aflevering te beginnen.

Berlin Station komt ook dan pas echt los en ontpopt zich tot een spannende thriller die je aflevering na aflevering aan het scherm gekluisterd houdt. De acteurs die de revue passeren weten het scenario om te zetten in een geloofwaardig geheel dat je meesleept in de wereld van spionnen en hackers. De makers nemen ook de tijd om de personages uit te diepen zodat Berlin Station geen voorgekauwde serie is geworden waarbij je als kijker al van ver ziet aankomen wat er staat te gebeuren. De geheimen van de diverse spelers in het geheel komen ook langzaam maar zeker aan het licht wat extra spanning met zich meebrengt.

Berlin Station
© MGM+

De dvd-versie van dit eerste seizoen is echter maar een gewone verzameling van de tien afleveringen die het eerste seizoen rijk is, iets wat we de laatste tijd meer en meer moeten vaststellen als series op dvd worden uitgebracht. De uitgevers willen echt geen moeite meer doen om extra’s toe te voegen om de verkoop te stimuleren. Voor de echte fans van een serie is dat balen natuurlijk maar ook voor andere gegadigden is zo’n droog dvd-doosje zonder extra’s maar een mager beestje.
Volg Berlin Station
Book of the Fallen
Book of the Fallen