Hessel Hoekstra geeft "Beyond Paradise - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 27 februari 2023.
4
0

Beyond Paradise - Eerste aflevering

De spin-off Beyond Paradise van Death in Paradise trapt af met een charmante, maar flauwe eerste aflevering.

Death in Paradise staat al twaalf jaar garant voor gezellige moorden op een tropisch eiland. De serie scoort al jaren goed op de BBC en het is dan ook niet verwonderlijk dat er een spin-off aan zou komen. In Beyond Paradise volgen we detective Humphrey Goodman (Kris Marshall, Sanditon), die Death in Paradise een paar seizoenen geleden verliet om met zijn verloofde Martha (Sally Bretton, Not Going Out) een nieuw bestaan in Groot-Brittannië op te bouwen. In de eerste aflevering keren ze terug naar Martha’s geboortedorp, het fictieve Shipton-Abbot in Devonshire, waar Humphrey het plaatselijke politieteam gaat leiden.

Een spin-off vergelijken met het origineel is misschien een beetje flauw. Een serie moet immers ook goed op eigen benen kunnen staan. Maar als je series zo erg op elkaar lijken, kan een vergelijking nooit ver weg zijn. In dit geval trekt Death in Paradise vooralsnog aan het langste eind, maar Beyond Paradise heeft slechts één aflevering gehad en heeft nog veel kansen om te groeien en zichzelf te bewijzen.

De balans tussen humor en serieus is nog een beetje zoek

De grote aantrekkingskracht in Death in Paradise is de luchtigheid. Hoe gruwelijk sommige moorden en misdaden ook zijn, er is altijd gepaste ruimte voor humor en grapjes. Ook in Beyond Paradise proberen ze met die aanpak kijkers te winnen. Maar waar de moederserie de balans tussen serieus en luchtig op dit moment goed weet te bewaren, slaat de eerste aflevering van Beyond Paradise soms te ver door met grappige en grappig bedoelde momenten. Sommige grappen (eentje over een autodiefstal) slaan bijzonder goed aan, terwijl anderen (iets met winderigheid tijdens een etentje) zijn dan weer erg flauw. Door deze flauwe humor viel een bijzonder dramatisch moment aan het einde van de aflevering bijzonder uit de toon.

Een goed doordacht moordmysterie of een ijzersterke verhaallijn is nooit het sterkste punt van Death in Paradise, maar dat is ook niet het belangrijkste. Ook het mysterie dat we in de eerste aflevering van Beyond Paradise zien is niet bepaald hoogstaand te noemen. Een vrouw raakt zwaargewond als ze van een ladder valt om een lamp te verwisselen. Iedereen denkt dat het een ongeluk is, maar zijzelf vermoedt dat ze geduwd werd. Het is vermakelijk, maar meer dan dat ook niet. Wel is de manier waarop Humphrey vertelt wat er echt gebeurd is erg origineel en creatief gefilmd.

Hoewel we het tropische Saint-Marie hier moeten missen, blijkt Shipton-Abbot ook een aantrekkelijk decor voor een luchtige misdaadserie. Het zuidwesten van Groot-Brittannië heeft een uniek klimaat en voelt totaal anders dan de rest van het land. Het is wat warmer, en de met de kleurrijke havens heeft het ook wel wat tropisch. Wel vond ik het camerawerk niet overal even strak en daardoor komt alles wat amateuristisch gefilmd over.

Kris Marshall is leuk om naar te kijken

Het is leuk om Marshall weer terug te zien als Humphrey, en ook Bretton doet het leuk als zijn verloofde Martha. Verder vormt de onhandige Humphrey een leuk duo met zijn collega Esther Williams (Zahra Ahmadi, EastEnders). De twee andere collega’s, de jonge agent Kelby Hartford (Dylan Llewellyn, Derry Girls) en de administratief medewerker Margo Martins (Felicity Montagu, This Time with Alan Partridge), zijn nog een beetje karikaturaal. Ik hoop dat ze in de komende afleveringen wat meer nuance krijgen.

De eerste aflevering van Beyond Paradise lijkt vooralsnog een beetje een flauwe kopie van het geliefde Death in Paradise. Maar we hebben pas één aflevering gehad en deze aflevering biedt gedegen vermaak. Ondanks wat kritische noten zie ik genoeg potentie voor verbetering en ik ben benieuwd naar de rest van het eerste seizoen.
Volg Beyond Paradise
Episode 6
Episode 6