8
Bartwin v/d Pols geeft "Billions - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 14 februari 2016.
0
0

Billions - Eerste aflevering

Welkom in de wereld van de allerrijksten op aarde. Billions geeft inzicht in een wereld die eigenlijk ver staat van de meeste mensen. In deze wereld draait alles om macht. En die macht komt voornamelijk van geld, belachelijk veel geld. De mensen die deze wereld bevolken staan dan ook voortdurend onder druk: om meer geld te genereren, om snel en zonder emotie in te grijpen, om het spel keihard te kunnen spelen. Alleen de beste spelers blijven in dit spel over. En Bobby ‘Axe’ Axelrod is de allerbeste. Hij is een wereldspeler in de beleggingswereld en leidt met straffe hand zijn hedge fund (beleggingsfonds) Axe Capital. Aan de andere kant van dit spectrum staat openbare aanklager Chuck Rhoades van het Amerikaanse Ministerie van Justitie. Hij staat bekend als een echte pitbull en heeft dan ook nog geen zaak verloren die hij heeft aangespannen. En bovenaan zijn lijst staat maar één naam: Bobby ‘Axe’ Axelrod.

Billions is een serie waar Showtime veel geld op in heeft gezet: een actueel thema, in de hoofdrollen twee topacteurs en een script vol intrige en machtsspelletjes. In de eerste aflevering blijkt echter dat Billions (nog) niet op alle onderdelen raak schiet. Dat komt bijvoorbeeld door de razendsnelle dialogen vol vakjargon uit de beleggingswereld. Het is soms echt even aanhaken als de short positions, swaps en hostile take-overs langs komen. Ook het aantal belangrijke partijen maakt het soms lastig te volgen. Er zijn andere beleggingsfondsen, de toezichthouder SEC (Autoriteit Financiële Markten in Nederland) speelt een rol en er zijn diverse belangenverstrengelingen tussen de partijen.

Billions
© Showtime

Tegelijkertijd is het concept van macht universeel genoeg om iedereen aan te spreken. Daarbij wordt de serie geholpen door een cast vol sterke acteurs zoals Malin Akerman (Trophy Wife, The Come Back) en de altijd solide David Costabile (Suits, Breaking Bad).
De hoofdrol van Bobby Axelrod wordt vertolkt door Damian Lewis (Homeland, Wolf Hall) die perfect de financiële wonderboy weergeeft: vriendelijk, aimabel zelfs maar spijkerhard en ijskoud als hij het moet zijn. Zijn tegenstrever Chuck Rhoades wordt neergezet door één van mijn favoriete acteurs: Paul Giamatti (o.a. Sideways, John Adams). Chuck werkt dan wel voor de “goede” kant maar toont in de eerste aflevering genoeg ego, ambitie en hardheid om je geregeld te doen twijfelen aan zijn personage.

Niet iedereen zal zich op basis van deze eerste aflevering aangetrokken voelen tot Billions

Niet iedereen zal zich op basis van deze eerste aflevering aangetrokken voelen tot Billions maar de serie betoont zich een typische “slow starter”. Het duurt even om te wennen aan de snelheid en het jargon maar als de stukken eenmaal staan begint het steeds beter te worden. Als aan het einde van de aflevering kopstukken Axe en Chuck elkaar ontmoeten is het duidelijk dat Billions geen stereotypische goed vs fout serie is geworden. Integendeel, alle spelers misbruiken zo nu en dan hun macht voor hun eigen ego of positie en niemand is zonder fout. Dat levert een intrigerende serie op die tegelijkertijd een verontrustend inzicht geeft in de wereld van de allermachtigste personen op aarde.

Billions vergt dus wel een investering maar als de voortekenen niet bedriegen dan gaat deze serie absoluut een hoog rendement behalen. De eerste signalen zijn in ieder geval gunstig: Showtime bestelde na het uitzenden van de tweede aflevering alvast een tweede seizoen van Billions.
Volg Billions
Admirals Fund
Admirals Fund