Hugo B geeft "Billy The Kid - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hugo B op 16 juli 2023.
2
0

Billy The Kid - Seizoen 1

Een uitstekend gemaakte biopic van de beruchte revolverheld met veel aandacht voor historische details.

Billy The Kid is één van de bekendste outlaws uit het Amerikaanse Wilde Westen. Het personage is al vaak het onderwerp geweest van westerns. Valt er dan nog iets te vertellen? Ja, want deze reeks gooit het over een andere boeg dan de typische westerns. Ze vertelt het verhaal van Billy vanaf zijn jeugd. In de eerste afleveringen wordt de rol van Billy vertolkt door de jonge acteur Jonah Collier. Pas later neemt Tom Blyth (The Hunger Games) de hoofdrol over.

De serie begint als Billy twaalf jaar oud is en met zijn Ierse familie naar New York is geëmigreerd. Ze vinden evenwel geen werk en geven hun laatste dollars uit voor een zitje in een konvooi naar Coffeyville, Kansas. Daar in het Westen, zo wordt hun beloofd, kan iedereen zijn dromen waarmaken. Eens daar blijkt dat het leven er keihard is. Uitbuiting en corruptie tieren er welig en alleen de sterksten kunnen overleven in het gewelddadige en wetteloze Wilde Westen. De vroege dood van zijn vader, het tweede huwelijk en de dood van zijn moeder en de verwaarlozing door zijn stiefvader tekenen het leven van de jonge Billy.

De makers van de reeks hebben ervoor gekozen om Billy niet als een meedogenloze revolverheld af te beelden en hangen een romantischer beeld op. Billy is een eenvoudig jonge man, die niets liever wil dan door hard werken een eerlijk bestaan op te bouwen. Het zijn de omstandigheden, het geldgebrek en slechte vrienden die Billy de criminaliteit induwen. Billy heeft een hekel aan geweld, en probeert dat altijd te vermijden, maar uit zelfverdediging kan hij vaak niet anders.

De grote verdienste van deze serie is dat ze heel veel historische feiten en personen verwerkt heeft in het scenario. Is de reeks dan historisch correct? Zeker niet, een autobiografie van Billy The Kid bestaat niet en heel wat gegevens over het persoonlijke leven van Billy zijn onbekend. De scenaristen hebben hun fantasie gebruikt om de gaten op te vullen en een samenhangend verhaal te vertellen. Dat is heel goed gelukt, waardoor het geheel zeer geloofwaardig overkomt. Tom Blyth doet het uitstekend en de gevolgde verhaallijn zorgt ervoor dat we het personage sympathiek kunnen vinden, want al met al is Billy een crimineel. Het geheel is bijzonder kwaliteitsvol gemaakt en op de acteerprestaties van de acteurs valt weinig aan te merken.

Billy the Kid
© MGM+

Naar het einde van het seizoen toe komt Billy in contact met John Tunstall. Billy ziet hier een mogelijkheid om zijn leven te beteren en zijn talenten in te zetten voor een rechtvaardige zaak, maar dat zal het onderwerp van een volgend seizoen worden. Officieel is de reeks verlengd voor een tweede seizoen, maar er zijn nog geen productie of release data bekend.

Voor de volledigheid: Billy's echte naam was Henry McCarty, nadat zijn moeder hertrouwde, werd hij Henry Antrim of Kid Antrim genoemd. Billy zelf stelde zich in zijn tijd als outlaw voor als William (Billy) Bonney.
Volg Billy the Kid
An Invitation
An Invitation