Wesley Fechter geeft "Black Mirror - Seizoen 6" een 7.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 14 juli 2023.
6
0

Black Mirror - Seizoen 6

Vier jaar na het vijfde seizoen is Black Mirror eindelijk weer terug! Maar was dat het wachten waard?

De meesten die dit lezen zullen wel bekend zijn met het principe achter Black Mirror, maar toch even een korte samenvatting voor degenen die deze serie nog niet kennen. Black Mirror is een anthologieserie, elke aflevering bevat dus een opzichzelfstaand verhaal. De technologische ontwikkelingen in de 21ste eeuw en wat voor (bijna dystopische) gevolgen deze zouden kunnen hebben vorm daarbij de rode draad in deze serie.

Black Mirror

Het zesde seizoen brengt ons vijf nieuwe afleveringen met vijf zeer uiteenlopende verhalen die, zoals we inmiddels ook wel zijn gewend, van wisselende kwaliteit zijn. De verhalen op zich zijn allemaal goed verteld en in beeld gebracht, maar de beste Black Mirror afleveringen zijn voor mij degenen die mij aan het denken zetten over de technologie die in die aflevering aan de orde komt. Vanuit de eerste vijf seizoenen ben ik inmiddels wel gewend dat de ene aflevering hier beter in slaagt dan de andere en dat is dit seizoen niet anders.

De sterkste afleveringen vond ik ‘Beyond the Sea’ en ‘Joan is Awful’. In Beyond the Sea zien we het emotionele verhaal van Cliff Stanfield (Aaron Paul, Breaking Bad) en David Ross (Josh Hartnett, Penny Dreadful) die zich voor een langere periode niet op aarde bevinden. Om dit draagbaar te maken kunnen zij hun bewustzijn overbrengen in een robothuls van zichzelf op aarde zodat ze bij hun dierbaren kunnen zijn en deels ook een gewoon leven op aarde kunnen ervaren. Als de robothuls van David echter wordt vernietigd en zijn dierbaren worden vermoord, is het de vraag hoe de heren daarmee omgaan en wat de gevolgen voor de missie zijn.

Joan is Awful vertelt het bijna absurdistische verhaal van Joan (Annie Murphy, Kevin Can F*** Himself) die haar leven ineens terugziet op een streamingdienst waarin zij wordt gespeeld door Salma Hayek (Ugly Betty). Maar hoe kan het dat wat zij overdag meemaakt ’s avonds als nieuwe aflevering wordt gestreamd en wat brengt het met zich mee als iedereen ineens een oordeel heeft over alles wat je overdag doet? Aan Joan om erachter te komen hoe dit kan en of dit mag en zij schroomt er daarbij niet van om gebruik te maken van Salma Hayek.

De beste afleveringen van Black Mirror laten mij achter met een beklemmend gevoel en spoken nog een paar dagen rond in mijn hoofd.

‘Loch Henry’ gaat over een jong stel dat in Schotland een documentaire maakt over een plaatselijke moordenaar en daar een schokkende ontdekking doet. Een degelijk verhaal dat op een goede manier wordt opgebouwd. Mazey Day, waarin een jonge bekendheid te maken krijgt met een ‘hit-and-run’ en de paparazzi die achter haar aan zitten, vond ik veruit de minste aflevering.

De laatste aflevering van het seizoen ‘Demon 79’ is een vreemde eend in de bijt en verdient daarom wat extra aandacht. In deze aflevering krijgt Nida Huq (Anjana Vasan, Killing Eve) bezoek van de demon Gaap (Paapa Essiedu, Gangs of London) die haar vertelt dat zij binnen een bepaalde periode drie mensen moet vermoorden om zo de komende Apocalyps te voorkomen. Een goed verhaal, maar met name bijzonder omdat Black Mirror hiermee afstapt van het centrale thema dat eigenlijk in alle afleveringen een grote rol speelt. In deze aflevering gaat het niet over de functie van vernieuwende technologie op de huidige samenleving, maar zien we een meer bovennatuurlijk verhaal waarbij technologie geen enkele rol speelt. Dit kan een eenmalig uitstapje zijn, maar het zou ook kunnen dat Black Mirror hiermee een nieuw pad in slaat.

Het zesde seizoen van Black Mirror was vermakelijk, maar zeker niet het beste seizoen dat ik heb gezien. De beste afleveringen van Black Mirror laten mij achter met een beklemmend gevoel en spoken nog een paar dagen rond in mijn hoofd. En hoe aangrijpend ik bijvoorbeeld Beyond the Sea ook vond, een dergelijke aflevering zat er naar mijn mening dit seizoen niet bij.

Desalniettemin heb ik het seizoen wel met plezier gekeken en dat is deels ook door het feit dat Black Mirror meer de breedte in heeft durven gaan. Afleveringen die bol stonden van humor (Joan is Awful) wisselden af met een tranentrekker in de vorm van Beyond the Sea en afleveringen die hun oorsprong in het horrorgenre vonden (Mazey Day en Demon 79). Het bracht een breed scala aan verhalen waarbij men zelfs de technologische aspecten in sommige afleveringen wat meer naar de achtergrond heeft durven te brengen. Maar de verhalen lijken daarmee dus wel iets aan scherpte verloren te hebben en het is de vraag wat dit voor gevolgen heeft voor de toekomst van Black Mirror.
Volg Black Mirror
Demon 79
Demon 79