Blackshore - Seizoen 1
7.5
Ron Schoonwater geeft Blackshore - Seizoen 1 een 7.5.

Blackshore - Seizoen 1

Het Ierse Blackshore zorgt voor degelijk vermaak.
Dit seizoen volgt de typische verhaallijn die al zo vaak gebruikt wordt in misdaadseries. Politierechercheur met duister verleden keert gedwongen terug naar haar geboorteplaats om daar geconfronteerd te worden met haar verleden. In dit geval gaat het om Fia Lucey (Lisa Dwan, Top Boy (2019)). Fia is het ruwe bolster blanke pit type. Eerst slaan en dan pas nadenken. Dat werkt soms in haar voordeel maar meestal in haar nadeel. Het is de belangrijkste reden dat ze teruggestuurd wordt naar haar geboorteplaats Blackwater.

Blackshore kent weinig verrassingen.

Daar wordt ze direct opgezadeld met een vermissingszaak. De eigenaresse van het plaatselijke hotel is verdwenen. Al snel blijkt dat zij het niet zo nauw neemt met relaties met mannen. Getrouwd of niet maakt haar niet uit. Gevolg is dat de lijst met verdachten groot is. Toch broeit er iets anders in deze zaak. Het traumatische verleden van Fia is natuurlijk verbonden met de verdwijning. Gevolg is dat Fia niet alleen een zaak moet oplossen. Haar korte lontje helpt haar niet. Zeker niet als het gaat om de relaties die ze aangaat. De combinatie van privé en het oplossen van een complexe misdaad wordt Fia bijna teveel.

Blackshore
© RTE One

Blackwater zit vol met mensen die alles liever zelf oplossen. De onverwachte terugkeer van Fia haalt oude wonden open. De familiegeschiedenis van Fia is nauw verbonden met die van Blackwater. Fia wordt dan ook argwanend bekeken. Ze ontmoet veel weerstand. Mensen houden liever hun mond. De enkeling die Fia wel tegemoet treedt wordt door haar niet altijd even hartelijk verwelkomd. Zeker wanneer ze dichtbij durven te komen. Haar verleden heeft ervoor gezorgd dat zij zich erg defensief en zelfs agressief opstelt.

Het mooie landschap en het donkere weer passen perfect in de nordic noir sfeer die bekend is geworden door Scandinavische series.

Blackshore kent weinig verrassingen. Toch scoort het best goed. Ierland heeft natuurlijk een fantastische uitstraling. Het mooie landschap en het donkere weer passen perfect in de nordic noir sfeer die bekend is geworden door Scandinavische series. Ook het karakter van Fia past voor de volle honderd procent. Traumatisch verleden en het type ruwe bolster, blanke pit. Gehuld in een leer jasje en met een stoere uitstraling gaat Fia door het leven. Naarmate de serie vordert wordt duidelijk waarom Fia is wie ze is. Verder past het kleine charmante stadje met haar eigen geheimen ook naadloos bij andere misdaadseries.

Grootste probleem is dus dat Blackshore nergens uniek in is. Toch heeft de serie voldoende te bieden om interessant en spannend te zijn. Bovendien komt het allemaal puur en oprecht over. Het is geen kopie van een serie. Wel zit het vol met dezelfde kenmerken. Blackshore komt daar grotendeels mee weg omdat de serie, de acteurs en de hele setting net zo sympathiek zijn als de Ieren zelf.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater