Bloedverwanten - Seizoen 1 en 2
8
Anonymous geeft Bloedverwanten - Seizoen 1 en 2 een 8.

Bloedverwanten - Seizoen 1 en 2

Als het slecht weer is, en als dat invloed heeft op je humeur, weet ik een goed medicijn: Bloedverwanten bestellen en bekijken.

De serie draait om familie De Winter, de levens van alle bloedverwanten worden gevolgd. De bloedverwanten worden gespeeld door een ware top cast. Onder andere Henriette Tol, Derek de Lint, Tanja Jess, Saskia Temmink, Sylvia Hoeks en Yvonne van der hurk liften de serie naar een hoger niveau dan de gemiddelde Nederlandse serie. Nog nooit heeft een Nederlandse serie zo’n goede cast gekend, er zit werkelijk geen slechte acteur bij.

Henriette Tol speelt Esther, de bemoeizuchtige en eigenwijze lieve moeder. Derek de Lint speelt Anton, de aanhankelijke ex van Esther met wie hij drie kinderen heeft. Tanja speelt de huidige vrouw van Anton, de boze, luie en gevoelige Fien. Saskia Temmink speelt de succesvolle vrouw die bang is voor het opvoeden van haar kinderen. Sylvia Hoeks speelt de dochter van Anton en Fien met eet en liefdes problemen. Yvonne van der Hurk speelt de serieuze, ambitieuze en valse Eva.

De bloedverwanten krijgen gedurende de twee seizoenen te maken met schulden van Opa Bennie, die het succesvolle bloemenbedrijf ‘De Winterflowers’ heeft opgericht. Langzaam aan is het een familie bedrijf geworden. Verschillende familieleden bekleden een functie in het bedrijf.

Als Opa Bennie zijn einde voelt naderen en schoon het graf in wilt gaan bekend hij alles aan zijn enige, erkende dochter Esther. Als Opa Bennie vlak na zijn bekentenis overlijdt, duikt een bastaard dochter van hem op; Eva, die een band opbouwt met Esther. Esther heeft weinig nodige acties ondernomen na de bekentenis van Opa Bennie. Echter heeft Eva wel een rechtvaardigheidsgevoel en duikt ze in de oude administratie van haar biologische vader, met alle gevolgen van dien. Schuldeisers dreigen de ondergang van De Winterflowers te worden, en het loopt helemaal in het honderd wanneer iemand van de familie op wraak blijkt te zinnen en de eigen bloedverwanten chanteert.

Eerlijk is eerlijk: het is een goed plot, maar het wordt te traag verteld. Maar dat hindert niet. Hoe zwaar het onderwerp ook is (depressie, anorexia, zelfmoord, moord, vreemdgaan), het wordt gebracht met een lach. Door middel van intelligente en humoristische dialogen doet de serie suggereren dat alles wel goed komt. Dat gevoel wordt sterk overgebracht.

Voortdurend word je, als kijker, de gekte en complexiteit van de personages voorgeschoteld. Dit klinkt als of het lastig is, maar het gaat allemaal met gemak en zonder irritatie je hoofd in. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de positieve setting die de serie heeft. De zon schijnt vrijwel altijd, in elke setting staan wel lekkere kleurrijke hapjes met glazen wijn, overal zijn bloemen te vinden en er zijn veel tuin scenes opgenomen. Kortom het geeft een idealistisch sfeertje weer en je wordt er vrolijk van.
Bloedverwanten; een traan die weggeveegd wordt door een schaterlach!

Over de auter, Anonymous