Sam Blaauboer geeft "Blood of Zeus - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 19 juni 2024.
5
0

Blood of Zeus - Seizoen 1

Blood of Zeus is een Amerikaanse geanimeerde fantasy- en actieserie voor volwassenen, gemaakt en geschreven door Charley en Vlas Parlapanides voor Netflix.

Hoewel Blood of Zeus ooit op mijn radar stond tijdens de release in 2020 en zelfs destijds genomineerd werd voor beste animatieserie van dat jaar, raakte de serie bij mij al snel in de vergetelheid. Betekent dit dat de serie slecht is? Helemaal niet. Blood of Zeus was immers ooit genomineerd als één van de beste animatieseries van 2020.

In Blood of Zeus volgen we Heron (Derek Phillips, NCIS: Hawaii) terwijl hij probeert Olympus en de mensenwereld te redden van wrede demonen. Nadat zijn dorp is aangevallen, neemt zijn leven een wending en krijgt hij de monumentale taak om een einde te maken aan de demonen. Op het eerste gezicht lijkt het een bekend verhaal: een jongen geboren met ongelooflijke kracht moet een bovennatuurlijke strijd voeren om zijn wereld te redden. De premisse deed me denken aan de Clash of the Titans en Wrath of the Titans films. Waarin Perseus, zoon van Zeus, de strijd aangaat met Hades en de Kraken. Eveneens een jongen geboren met ongelooflijke kracht die tegen iets bovennatuurlijks moet vechten.

Blood of Zeus

De serie neemt nogal wat vrijheden als het gaat om de oude Griekse mythes, mede door originele personages te introduceren. Gelukkig blijven de authentieke mythische figuren zoals Zeus (Jason O'Mara, Life on Mars), Hera (Claudia Christian, Starhyke), Hades (Fred Tatasciore, Family Guy) en Hermes (Matthew Mercer, The Legend of Vox Machina) dicht bij hoe ze omschreven zijn in de mythes. Deze mix van klassieke en nieuwe personages zorgt voor een boeiende kijkervaring, maar niet eentje die van het scherm spat. Het blijft echter een verhaal dat we al zo vaak hebben gezien: opnieuw het verhaal van de 'uitverkoren held', waar de hoofdpersoon eigenlijk zonder veel moeite alles krijgt om zegevierend verder te gaan. Jammer, want met mythische figuren als deze zijn toch indrukwekkende verhalen te vertellen. Gelukkig krijgt de antagonist, Seraphim (Elias Toufexis, The Expanse), wel wat diepgang en ontwikkeling. Zeker als je bedenkt dat er maar acht korte afleveringen zijn.

Blood of Zeus balanceert meesterlijk twee verhalen: Heron versus Seraphim en de oplopende spanningen op Olympus

Wat Blood of Zeus verder onderscheidt, is de manier waarop de serie twee verhaallijnen naast elkaar laat lopen: Heron’s strijd tegen Seraphim en de spanningen op Olympus tussen de goden, vooral veroorzaakt door de acties van Zeus en de daaropvolgende jaloezie van Hera. Het verhaal richt zich dan ook niet alleen op Heron, maar ook andere personages hebben invloed op de plot. Met name het verhaal rondom Zeus en Hera is sterk en toont hoe veelzijdig en dramatisch de goden kunnen zijn. Dankzij flashbacks leren we ook meer over de gebeurtenissen uit het verleden die de wereld hebben beïnvloed. Deze terugblikken nemen de kijker mee in de geschiedenis, wat een schoolvoorbeeld is van 'show, don’t tell'. Zo wordt bijvoorbeeld het Verhaal van de Titanen briljant verteld door Elias (Jason O'Mara, Life on Mars), wat essentiële context biedt.

Blood of Zeus

Powerhouse Animation, bekend van de veelgeprezen serie Castlevania, brengt opnieuw een indrukwekkende en unieke visuele stijl naar voren. Deze stijl brengt het verhaal en de mythologische wereld tot leven, net zoals Powerhouse eerder heeft gedaan met Castlevania. Hoewel de animatie niet van hetzelfde niveau is als Castlevania en soms wat goedkoop lijkt, blijft de serie visueel aantrekkelijk. Deze oneffenheden worden gelukkig steeds minder zichtbaar naarmate de serie vordert. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon gewend ben geraakt aan de animatiestijl, waardoor ik deze 'foutjes' niet meer opmerkte. Hoe dan ook, deze 'foutjes' doen geen afbreuk aan de karakteristieke stijl die consistent blijft gedurende de hele serie.

De stemacteurs geven hun personages geloofwaardigheid, wat niet verrassend is gezien de ervaren cast

Hoewel de animatie wat te wensen overlaat en het verhaal niet echt indruk maakt, valt het stemacteerwerk in Blood of Zeus niet tegen. De stemacteurs geven hun personages geloofwaardigheid, wat niet verrassend is gezien de ervaren cast. Velen van hen hebben al diverse personages tot leven gebracht in andere series of games. De vertolking van Seraphim door Elias Toufexis springt er voor mij wel uit en benadrukt wat voor soort personage Seraphim werkelijk is. Zijn innerlijke strijd en felle vastberadenheid worden dan ook op mooie wijze getoond. Helaas worden de meeste personages niet echt verder uitgewerkt, waardoor we niet veel diepgang zien in de personages.

Blood of Zeus biedt een interessante kijk op de Griekse mythologie, met een mix van klassieke figuren en nieuwe personages. Ondanks enkele visuele oneffenheden en een niet al te indrukwekkend verhaal, blijft de serie boeien dankzij het sterke stemacteerwerk en de unieke visuele stijl van Powerhouse Animation. Hoewel niet perfect, slaagt Blood of Zeus erin om met zijn dynamische vertolkingen en mythologische setting een solide kijkervaring te bieden voor fans van het genre.
Volg Blood of Zeus
The Three Trials
The Three Trials