7
Hessel Hoekstra geeft "Bloodlands - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 1 april 2021.
4
0

Bloodlands - Seizoen 1

Bloodlands klinkt op papier als een waardige opvolger van Line of Duty, maar daarvoor schiet het in de uitvoering tekort. Toch geven de goede acteurs en een indringende geschiedenisles genoeg om van te genieten.

Het eerste halfjaar van 2021 heb ik op zondagavond mijn handen vol aan BBC One. Tussen The Serpent en Line of Duty in was er nog een spannende misdaadserie: Bloodlands. Hierin maakt de Noord-Ierse detective Tom Brannick (James Nesbitt) jacht op Goliath, een mysterieuze persoon die verantwoordelijk was voor de verdwijning van verschillende kopstukken in het conflict tussen de katholieken en de protestanten in de jaren negentig. Wanneer hij na meer dan twintig jaar weer toeslaat, wordt de zaak heropend. Voor Brannick eindelijk de kans op gerechtigheid, want één van de slachtoffers was zijn eigen vrouw.

Het stempel van Jed Mercurio is zichtbaar, maar daar blijft het bij

Dat Jed Mercurio aan dit project verbonden is als producent, is al genoeg reden voor opwinding. De beste man heeft zijn sporen verdiend als bedenker en schrijver van topseries als Line of Duty en Bodyguard en de premisse van Bloodlands beloofde veel goeds. Ik kan het helaas niet helpen, maar wat dat betreft voelt Bloodlands toch wel als een teleurstelling. Het is allerminst een slechte serie en de invloed van Mercurio druipt er vanaf, maar toch heb je het idee dat schrijver Chris Brandon de stijl van Mercurio heel goed kopieert, maar het niet echt een eigen leven geeft.

Ook dit is een grimmige misdaadserie vol met onverwachte plotwendingen, plotseling verraad en mensen die opeens iemand anders blijken te zijn. Het zijn de typische elementen die een misdaadthriller kenmerken. Het slaat alleen niet echt aan, trekt geen aandacht en blijft niet hangen. Dit komt wat mij betreft deels door de korte speelduur. Bloodlands probeert iets heel groots te laten zien. Ik denk echter dat de karakters en hun leefwereld beter tot hun recht kwamen in zes afleveringen in plaats van vier.

Bloodlands wordt gered door de acteurs en Noord-Ierse geschiedenis

Toch is er nog genoeg om van te genieten. Waar Bloodlands in excelleert is het opgraven van een pijnlijk stukje Noord-Ierse historie. De geweldsexplosies die het land decennialang teisterden hebben diepe wonden in de identiteit van het land achtergelaten. Bloodlands zet zijn klauwen in die wonden om ze effectief en zonder genade open te rijten. Ook de acteurs zijn niet mis. Naast James Nesbitt hebben o.a. Charlene McKenna, Lorcan Cranitch en Lisa Dwan (Top Boy) fantastische rollen.

Ondanks een veelbelovende verhaallijn en de juiste mensen voor en achter de camera, schiet de uitvoering van Bloodlands helaas op een paar vlakken tekort. Toch is dit een amusante detective dankzij een pijnlijke geschiedenisles en sterke acteurs. Hoewel deze serie in eerste instantie als een miniserie is aangekondigd, heeft de BBC toch nog een tweede seizoen aangekondigd. Gelukkig maar, want het verhaal van Goliath is wat mij betreft nog niet voorbij.
Volg Bloodlands
Episode 6
Episode 6