Helgoned geeft "Blue Bloods - Seizoen 14 (eerste deel)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 7 juni 2024.
2
0

Blue Bloods - Seizoen 14 (eerste deel)

Het veertiende seizoen van Blue Bloods is een sterke voortzetting van deze langlopende serie.

De vorige recensie die ik schreef over Blue Bloods was van het elfde seizoen dat door Covid korter was dan normaal. Dit veertiende seizoen is ook korter, maar dan door een tweetal factoren. Ten eerste was daar de acteursstaking, de langste in de geschiedenis van Hollywood. Ten tweede is er discussie over het voortbestaan van Blue Bloods. Dit seizoen is daarom opgedeeld in twee helften. De eerste tien afleveringen zijn dit voorjaar uitgezonden in de Verenigde Staten, met het voorlopige slot op 17 mei 2024. De tweede helft van acht afleveringen wordt als het goed is dit najaar uitgezonden. Daarna is het in principe na 293 afleveringen afgelopen met de serie, maar er loopt een uitgebreide lobby van kijkers en acteurs om door te gaan met de zeer populaire serie {red: op 7 mei werd bekend dat de serie gecanceld blijft}. De serie staat vanaf de start constant in de top 25 en de afgelopen vijf seizoenen steevast in de top tien.

Blue Bloods
© CBS

Blue Bloods gaat over de familie Reagan in New York, die allemaal voor de politie of voor justitie werken. Frank Reagan (Tom Selleck, Magnum, P.I. (1980)) is hoofdcommissaris, rapporteert rechtstreeks aan de burgemeester en geeft leiding aan het hele politiekorps. Frank’s middelste zoon Danny Reagan (Donnie Wahlberg, Band of Brothers) is daarna de hoogste in rang: hij is een detective bij de NYPD. Jamie Reagan (Will Estes, American Dreams) is zijn jongste zoon, een geüniformeerde agent in de straten van New York.

Het is traditie dat de hele familie elke zondagavond samen dineert bij Frank thuis en dan wordt uiteraard veel over het werk gesproken.

Het is traditie dat de hele familie elke zondagavond samen dineert bij Frank thuis en dan wordt uiteraard veel over het werk gesproken. Dan sluit ook Frank’s dochter Erin Reagan (Bridget Moynahan, Six Degrees) aan, zij is assistent openbaar aanklager voor het openbaar ministerie. Daarnaast is daar dan ook (groot)vader Henry (Len Cariou, Brotherhood), een gepensioneerd politieagent, later commissaris. Hij is met de meeste levenservaring soms de brenger van beschouwing en rust en soms diegene die het vuurtje nog wat verder opstookt om tot de kern door te dringen. In de gesprekken aan de eettafel komen de meeste boeiende dilemma’s uit het vak en het leven aan de orde.

Naast de gebruikelijke familieperikelen zoals liefde en verdriet, maken de Reagans in de misdaadbestrijding elk op hun eigen wijze het nodige mee. Dit seizoen is Jamie undercover gegaan in een bende die zich bezighoudt met mensensmokkel en het blijkt uitermate lastig om niet ontdekt te worden. Deze opdracht heeft een speciale lading voor Jamie, hij werkt daarin samen met de samen met de zoon van Joe Reagan, de oudste zoon van Frank die in diensttijd overleed door toedoen van een corrupte collega. Corruptie bij de paardenrennen, een vrijgelaten seriemoordenaar, discriminatie op een prestigieuze school, voodoopraktijken en moderne identiteitsfraude zijn slechts enkele van de andere boeiende zaken waar de agenten mee te maken krijgen.

Blue Bloods
© CBS

Nadat SBS 6 de serie jarenlang middenin de nacht verstopte, wordt de Nederlandse kijker de afgelopen tijd veel beter bediend.

Nadat SBS 6 de serie jarenlang middenin de nacht verstopte, wordt de Nederlandse kijker de afgelopen tijd veel beter bediend. De serie is te zien op Via Play TV (de opvolger van SBS 9) en op Paramount Network op veel betere tijdstippen dan voorheen. Dat verdient deze sterke politieserie ook, de scripts blijven sterk en de acteurs zijn nog altijd overtuigend in hun rollen. Het blijft een serieuze serie met sterke personages en goede realistische afleveringen veelal op locatie in New York opgenomen. Boegbeeld van de serie is natuurlijk Tom Selleck, die na Magnum en Jesse Stone weer een langlopende hit-serie draagt.
Volg Blue Bloods
The Heart of a Saturday Night
The Heart of a Saturday Night